تسلط بر سخنرانی

تسلط بر سخنرانی

تسلط بر سخنرانی:
برای تسلط به سخنرانی باید موارد زیر را رعایت کنید:

۱-    انضباط فردی در سخنرانی
۲-  حضور به‌موقع در سخنرانی
۳-  شیوا سخن گفتن
۴-  سخنرانی در جمع اطرافیان
۵-  به مخاطبان خود عشق بورزید
۶-  در سخنرانی خود داستان‌سرایی کنید

۷- تمرین سخنرانی مقابل آینه
عدم تسلط بر سخنرانی در حضور جمع یا در جلسات از رایج‌ترین عوامل نگرانی سخنرانان هست به همین منظور بسیاری از سخنوران برای داشتن تسلط در هنگام سخنرانی از شیوه‌های گوناگونی استفاده می‌کنند.

اما مهم‌ترین موضوع این است که شما باید بر خود مسلط شوید، تسلط بر خود و مدیریت خود اولین رسالت شما باید باشد به‌گونه‌ای که آگاهانه و هوشمندانه و بااراده بر خود و امور زندگی خود تسلط داشته باشید آنگاه قادر خواهید بود بر شرایط هرچند سخت مسلط باشید و نگرانی شما نسبت به عدم تسلط در سخنرانی کاهش می‌یابد

ما در اینجا سعی داریم روش‌های تسلط بر خود در سخنرانی را به شما عزیزان بازگو کنیم.

انضباط فردی داشته باشید:
همیشه سعی کنید تمام‌کارهای روزمره خود را بانظم و برنامه‌ریزی انجام دهید، قبل از سخنرانی برنامه منظمی داشته باشید و تمام‌کارهای خود را عالمانه انجام دهید، هنگامی‌که شما نظم و برنامه در کارهایتان داشته باشید حس آرامش و راحتی خواهید داشت و قادر خواهید بود بر خود مسلط شوید و این تسلط بر خود به شما در اجرای سخنرانی خوب و مفید کمک شایانی می‌کند.

تأخیر نداشته باشید:
تأخیر یکی از عواملی است که با تسلط بر خود مغایرت دارد در تأخیر آفت‌ها نهفته است لذا کارهای خود را همان لحظه انجام دهید نه چند ثانیه بعد. علت اینکه این امر از اهمیت برخوردار است این است که انجام هر کاری و هر اقدامی خلاف فطرت بشر است چراکه انسان‌ها دوست دارند که از کارها سرباز زنند بنابراین برای غلبه بر این موضوع از اهرم رنج و لذت استفاده کنید، باید به خودت بگویی که من این کار را اگر الآن انجام دهم چقدر لذت‌بخش خواهد بود ولی اگر آن را به تأخیر بیندازم موجب رنج و ناراحتی من خواهد شد.

پس باید با تنبلی کردن و به تأخیر انداختن کارها مقابله کرد تا بتوان بر خود تسلط داشت و این امر به‌نوبه خود بر کلیه امور زندگی ازجمله سخنرانی تأثیر به سزایی خواهد داشت.





با صدای رسا و بلند سخن بگویید:
بلند صحبت کردن منجر به تقویت حافظه می‌شود و باعث می‌شود که مطالب بهتر و طبقه‌بندی‌شده در ذهن شما شکل بگیرد لذا قبل از این که سخنرانی خود را آغاز کنید چندین بار با صدای رسا و بلند متن سخنرانی خود را تمرین کنید تا بتوانید بر مطالب تسلط کافی داشته باشید. هم‌چنین هنگامی‌که شما در سخنرانی‌های خود با صدای رسا و بلند صحبت می‌کنید تأثیرگذاری مطالب بر مخاطبان بسیار بیشتر خواهد شد.

در حضور دیگران صحبت کنید:
قبل از اینکه در سخنرانی خود حاضر شوید، در حضور جمعی از افراد تمرین کنید و مطالب خود را برای آن‌ها بیان کنید این امر منجر می‌شود که بتوانید بر اوضاع و شرایط موجود در محیط واقف باشید و با کمک این تمرین می‌توانید در سخنرانی خود مسلط ظاهر شوید.



با مخاطبان خود، دوست باشید:
قبل از سخنرانی به این بیندیشید که می‌خواهید در حضور دوستانتان که با آن‌ها احساس نزدیکی و راحتی می‌کنید سخن بگویید در این صورت وقتی در حضور عدهٔ زیادی از افراد حاضر می‌شوید آن‌ها را دوستان خود می‌دانید که مشتاق هستند از سخنان شما استفاده کنند بنابراین سعی کنید با مخاطبان خود رابطه خوب و دوستانه‌ای داشته باشید تا بتوانید در هنگام سخنرانی تسلط کافی بر خود داشته باشید.




داستان‌گویی کنید:
سعی کنید سخنان خود را با زبان عامیانه و ملموس بیان کنید و در مطالب خود از داستان‌گویی استفاده کنید

چراکه انسان‌ها به شنیدن داستان علاقه دارند و هنگامی‌که مطالب خود را در غالب داستان و ملموس بیان می‌کنید علاوه بر اینکه بازگویی آن مطالب برای شما راحت‌تر خواهد شد و شما با تسلط بیشتری می‌توانید سخن بگویید منجر به جلب‌توجه مخاطبان خود، خواهید شد.


در جلوی آینه تمرین کنید:
پیش از سخنرانی لباسی که می‌خواهید در سخنرانی خود بپوشید را بر تن کرده و در مقابل یک آینه‌قدی بایستید و متن سخنرانی خود را چندین بار تمرین کنید این کار منجر به اعتمادبه نفس در سخنوری شما می‌شود و در تسلط شما بر زبان بدن خود و شیوه بیان مطالب شما تأثیرگذار خواهد بود و به شما جرئت و جسارت سخنرانی کردن را می‌دهد.

نظر کاربران

عرفان خلیلی مقدم عرفان خلیلی مقدم 4 سال پیش
بسیار عالی بود استاد عزیز و بزرگوارم . همشون رو انجام خواهم داد .
عرفان خلیلی مقدم عرفان خلیلی مقدم 4 سال پیش
بسیار عالی بود استاد سپاس گزارم . همشون رو انجام خواهم داد .
محمد پولادی محمد پولادی 4 سال پیش
1.الحمدالله 1. استاد عزیز سپاسگزارم
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.