منتظر دیگران نباش، خودت را مرتب تشویق کن!

منتظر دیگران نباش، خودت را مرتب تشویق کن!

در این مقاله می آموزید که :

چگونه همیشه منتظر تایید دیگران نباشید و خودتان دست بکار شوید و به ساخت و افزایش اعتماد به نفس خود، کمک کنید.


مقدمه:
اکثرا فکر می کنیم، که باید منتظر تشویق و تایید دیگران باشیم تا بتوانیم روحیه ای لازم را بدست آوریم. اما در دوران معاصر و زندگی مدرن امروزی، عموما این اتفاق نمی افتد!
برای همین در اکثر مواقع، خیلی از انسان ها، اعتماد به نفس لازم را برای ادامه دادن به چیزی را ندارند. سوال این است که مشکل از کجاست؟ آیا از رفتار دیگران است یا از خود ما و نوع توقع  و احساس نیاز بیش از حدی که به دیگران داریم؟
به نظر می رسد، عصر مدرن، عصر فاصله ها و گسست ها باشد. به عبارتی، وابستگی بیش از حد به دیگران، در بیشتر مواقع امکان دارد که برای ما مشکل آفرین شود و ضربه های روحی و احساسی شدیدی را به ما وارد کند که در نهایت عواقب بدی را در زندگی ما بگذارد.
اما راه حل چیست؟



تشویق از عوامل ارتقای اعتماد به ‌نفس است. اصولاً هنگامی‌که انسانی مورد تشویق و تمجید قرار می‌گیرد ضمیر ناخودآگاه او در وی اعتمادبه‌نفس می‌سازد و آن شخص خود را بهتر باور می‌کند؛ بنابراین، یکی از روش‌های ایجاد اعتماد به ‌نفس در میان افراد جامعه، تشویق به ‌موقع و درست از آن‌هاست.
در عین ‌حال، تشویق انسان توسط خودش هم یکی از تکنیک‌های عالی برای بالابردن سطح خودباوری و اعتماد به ‌نفس است، لذا به شما پیشنهاد می‌کنم که در هر فرصتی به اعمال و رفتار و کارهای شایسته و حرکت‌های موفقیت‌آفرین خود نگاه کنید و خود را مورد تشویق قرار دهید و برخود آفرین بگویید؛ بدین ترتیب، به بالا رفتن میزان اعتماد به‌ نفس و خودباوری خویش کمک شایانی کرده‌اید.
تشویق کردن خود، به نوعی احساس خوبی به شما می دهد و به طور کلی، روحیه شما را بالا می برد.
روحیه معمولا از لحاظ زمانی بیش از احساس طول می کشد و یادتان باشد که برای رسیدن به هدف ها و خواسته هایتان بسیار به این روحیه خوب نیازمند هستید.
تشویق کردن خود، به نوعی همان توجه کردن به خود است. یعنی اینکه چقدر به خودتان عشق می ورزید و عاشق خودتان هستید.
بنابراین، تشویق از خود، باید به صورت یک عادت همیشگی برای شما درآید. و این موضوع درست است که به نوعی جزء رفتارهای فردی و شخصی به حساب می آید، اما به مرور این عادت باید در نحوه برخورد با دیگران هم تجلی پیدا کند. یعنی همواره بتوانید از دیگران هم تعریف کنید و آن ها را تشویق کنید تا حال و روحیه آن ها هم بالا رود و اعتماد به نفس شان به حد خوبی برسد و بدین ترتیب، این عادت خوب تبدیل به رفتاری اجتماعی می شود.



اما نکته مهم این است که، به همان نسبتی که تشویق، عامل بالا رفتن و ساختن اعتماد به ‌نفس در انسان است، شماتت و سرزنش خود و دیگران هم عامل تخریب بنای باورها و شکستن اعتماد به‌ نفس است.
انسان، حتی اگر کاری را به ‌اشتباه انجام دهد که منجر به یک شکست و یا ناکامی و یا نتیجه غیر مطلوب شود، با خود می گوید که تجربه‌ای کسب کردم و بار دیگر درست عمل می‌کنم و موفق می‌شوم؛ بدین‌سان به ادامه ساختن بنای باورها و اعتمادبه‌نفس خود کمک می‌کند.
پدر و مادرها و معلمین و مدیران،‌ این اصل را بسیار رعایت کنند تا عالی‌ترین نتیجه را در محیط‌های تربیتی بگیرند. بر شما باد تعریف و تشویق خود و دیگران و بدانید که تنبیه و شماتت،‌ بیشتر اثر تخریبی دارد تا اثر سازندگی.
تصور کنید که پدر و مادری از ابتدا برای همه چیز، بچه خود را سرزنش کنند و به او القاب و برچسب هایی  مانند تنبل، زشت و... بزنند! وقتی این بچه بزرگ شد هر چقدر هم که این بچه استعداد داشته باشد، به هیچ جایی و موفقیتی در زندگی اش نخواهد رسید، چرا که این بچه در درون شخصیتی بزرگ شده است به نام یک شخصیت تنبل!
حالا اگر همین کودک، در ابتدا با برچسبی تشویقی، مثل زیبا، باهوش و.. بزرگ شود، در آینده قطعا می تواند به دستاوردهایی بی نظیر و بزرگ در زندگی اش دست پیدا کند.
آری، کلمات تأثیر خود را می‌گذارند.
به طور کلی، تعلیم و تربیت به معنای هنر راهنمائی کودک در طول رشد او است تا کودک بتواند رشدی هماهنگ داشته باشد و هیچ چیز مانع از آن نگردد.
رشد را چگونه می‌توان خلاصه کرد؟ رشد و نمو به مفهوم جدائی تدریجی طفل از گهواره و از وابستگی کامل به شما است، تا بتواند در آینده فردی بالغ، آزاد و مستقل باشد.
فردی که دارای شخصیتی زیبا و منحصر به فرد باشد و بتواند به کمک همین شخصیت ویژه¬اش، به خلق دستاوردهایش برسد.
اما نکته مهم این است که انسان باید در یک لحظه از زندگی اش، تصمیمی جدی را بگیرد و آن این است که، نباید همیشه منتظر کسی برای داشتن حال خوش باشد، بلکه باید خودش در هر لحظه ای، خود را تشویق کند و به خودش عشق بورزد.




نتیجه گیری:
احتمالا وقتی به عقب نگاه می کنید، لحظات فراوانی را می بینید که از طریق صحبت ها و اظهار نظرهای دیگران، احساس بدی پیدا کرده و در نتیجه اعتماد به نفس تان شدیدا پایین آمده است. باید چیزی در درون تان برای همیشه تغییر کند و آن چیز، توجه کردن هر لحظه ای به خودتان است. خودتان باید دست بکار شوید و در هر لحظه خودتان را تشویق کنید و اعتماد به نفس تان را بالا ببرید.
انتظار تشویق شدن توسط دیگران، ممکن است که در نهایت به شما آسیب روحی برساند.


دوستدار شما دکتر علیرضا آزمندیان



نظر کاربران

حسن صادقیان حسن صادقیان 4 سال پیش
دکتر جان.یکم این قیمت دوره نوبل را کمتر کن.یا حداقل یه تخفیفی به دانشجو ها بده.ما قشر جوون هستیم که قرارع آینده سازی کنیم.والا من خودم یه پسر زبر و زرنگی ام هر کاری هم بهم بدی موفق میشم توش.ولی قیمت دوره نمیگم زیاده یکم بالاس نمیتونم ثبت نام کنم.بگید تخفیف بدن که منم بتونم بیام.
نصرالله کاظمی نصرالله کاظمی 4 سال پیش
سلام استاد گرامی و دوست داشتنی.همیشه از شما و عشقی که دارین حس خوبی رو دریافت کردم.ممنون از اموزشهایی که همواره باعث شناخت خود و رسیدن به جایگاهی که باید باشیم هست.سپاسگزارم.ارزو میکنم همواره اتفاقات عالی رو بسازین.
نصرالله کاظمی نصرالله کاظمی 4 سال پیش
سلام استاد گرامی و دوست داشتنی.همیشه از شما و عشقی که دارین حس خوبی رو دریافت کردم.ممنون از اموزشهایی که همواره باعث شناخت خود و رسیدن به جایگاهی که باید باشیم هست.سپاسگزارم.ارزو میکنم همواره اتفاقات عالی رو بسازین.
نصرالله کاظمی نصرالله کاظمی 4 سال پیش
سلام استاد گرامی و دوست داشتنی.همیشه از شما و عشقی که دارین حس خوبی رو دریافت کردم.ممنون از اموزشهایی که همواره باعث شناخت خود و رسیدن به جایگاهی که باید باشیم هست.سپاسگزارم.ارزو میکنم همواره اتفاقات عالی رو بسازین.
شیوا ابراهیمی شیوا ابراهیمی 4 سال پیش
سلام جناب دکتر خیلی خوشحالم ک میتونم باشما صحبت کنم من فایلهای سوتی 17 سال پیش شمارو دارم وکم کم دارم تغییرات عالی در زندگی ام احساس میکنم کاش وقتی 17 سال پیش اینارو گوش داده بودم
مرضیه جعفری مرضیه جعفری 4 سال پیش
خیلی عالی بود دستتون درد نکنه ولی بیشتر انسانها نیاز دارند که دیگران تشویشان کنند.
غزل نسائی غزل نسائی 4 سال پیش
درود بر دکتر و پدر بزرگوارم پدری که خداوند جای پدر نداشته ام در زندگی من قرار داد تا رشد کنم و بهترین ها رو خلق کنم خدایا بی اندازه شکرت بسیار عالی بود آقای دکتر عزیزم سلامت و سربلند باشید.
Majid karami Majid karami 4 سال پیش
درود برشما دکتر بزرگوار بسیار متن عالی و آموزنده وپراز نکات کلیدی مفید موفق باشید👏👏👏💖💖💖🌹🌹🌹🙋
سپیده واثقی سپیده واثقی 4 سال پیش
سلام پدر بزرگوار مانند همیشه عالی بود
علي ساماني علي ساماني 4 سال پیش
همیشه بهترین خودت باش تا دیگران هم بهترین تو شوند
زهره طاووسی نژاد زهره طاووسی نژاد 4 سال پیش
سلام دکتر عزیز از اینکه در کنار شما هستم و تو دوره ثروت آفرینان شرکت کردم و دارم روی خودم کار میکنم و هر روز تغییر بیشتری توی خودم حس میکنم خدارو هزاران بار شکر میکنم و از خدا میخوام که بزودی بتونم تو دوره ی نوبل شرکت کنم این باعث افتخار منه که شما رو بعنوان راهنمایی زندگیم انتخاب کردم
سلمان حسنی نقیب سلمان حسنی نقیب 4 سال پیش
سلام آقاى دكتر . واقعاً نميدونم چطور مي تونم از شما تشكر كنم بابت اين همه خدماتى كه در راستاى رشد وترقى إنسانها وجامعه داشتين. فقط اميدوار هر آنچه كه به صلاحتون هست از طرف خداوند براتون اتفاق بيفته.
سیده مریم سالاری سیده مریم سالاری 4 سال پیش
باعرض سلام و خداقوت خدمت جناب اقای دکتر آزمندیان خدارو هرلحظه شاکرم بخاطر آشنایی با انسان شریفی چون شماا انشاالله همه ی ما مانند جنابعالی ب درجات عالی دست پیدا کنیم..انشاالله خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار🤲🏻 درپناه حق باشید🤲🏻🌺🌺🌺
Eli Rezaie Eli Rezaie 3 سال پیش
سلام من مشکلی دارم و آن این است که در کاری که انجام دادم و حالا سهوا اشتباهی رخ داده بسیار عذاب وجدان میگیرم بطوریکه کل روزم را تحت الشعاع خودش قرار میده از طرفی هم ب نظر اطرافیانم بیش از خودم در بعضی موضوعات اهمیت میدم و آنها هم که بگویند آره تو مقصری...من دیگه توانایی هیچ کاری ندارم و کل روز بسیار ناراحتم...حرف های نزدیکان در من تاثیر زیادی داره بطوری که از حد گذشته و من نمیتونم بدون پرسیدن درمورد کاری که آیا اشکال داره من این کارو انجام بدم...کاری بکنم و خیلی سختم هست ...باید چطور این چندتا عادت که وابستگی سوء هم جزو آنهاست رهایی پیدا کنم
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.