تشریح آناتومی نظام ارزش ها

تشریح آناتومی نظام ارزش ها

مقدمه:
این روزها همه می خواهند در زندگی خود رویایی داشته باشند اما این رویای آنها، رویایی خام است! بهتر است بگویم سرابی بیش نیست!
در سبک رویاپردازی این افراد، قدرتی و نیرویی وجود ندارد که باعث شود چیزی در نهایت در دنیای آنها و در زندگیشان، بدست آید بلکه صرفا به یک دور تسلسل خسته کننده و کسل کننده در زندگیشان می رسند.
اما ماجرای این دور باطل چیست؟
دلیل این موضوع این است که این افراد از آخر به اول دارند حرکت می کنند! به عبارتی نمی دانند که برای داشتن رویا ، ابتدا باید لوازم و تدارکاتی دیده شود. باید مسیرهایی طی کرده باشند.
و جزء اولین چیزهایی که باید به آن پرداخته شود، تعیین ساختار نظام ارزش های خود است.
این مقاله در تلاش است که با تعریف و توضیحی که از نظام ارزش ها ارایه می کند، به تاثیرات آن در ساخت رویا در ذهن و زندگی انسان ها بپردازد.





نظام ارزش ها، چارچوب شخصیت انسان را تشکیل می دهند.
ارزش ها، چراغ های نورانی برای یافتن راه زندگی بشر هستند. هر آن چه که در راستای معیارهای ارزشی تو باشد همان را در کائنات خدا جذب خواهی کرد.
 ارزش ها هم هدف ها را تعیین می کنند و هم وسیله رسیدن به هدف ها را.
ارزش های تو شخصیت تو را نشان می دهند. به عبارتی، تو با ارزش هایت شناخته می شوی. پس تو می توانی شخصیت جدید خودت را با ارزش های جدیدی طراحی کنی.
 خوش به سعادت انسان های متدینی که ارزش های الهی زیبایی را دارند و بر اساس ارزش های الهی خودشان، خواسته هایشان را در این دنیا طراحی می کنند و آن ها را در نظر می گیرند. معیارهای دینی و الهی، چارچوب کلی ارزش های انسان را شکل می دهند. بنابراین، انسان های مؤمن و الهی، ارزش های والایی برای خود دارند و چون بسیار به ارزش هایشان اعتقاد دارند، همین اعتقاد زیبا، در آن ها انگیزه بسیار زیادی برای رسیدن به آن شخصیت خوب و مطلوب و همچنین برای تغییر، رشد، آگاهی و تلاش، ایجاد می کند.
اما آیا اکنون از یک نظام ارزشی خوبی برخوردار هستی؟



هرگاه گرفتن تصمیم مهمی را دشوار یافتی، بدان که علتش یک چیز است و آن اینکه تصویر روشنی از ارزش های زندگی خود نداری و لذا حتی نمی توانی برای خودت هدفی را تعیین کنی.
پس باید در چارچوب معیارهای ارزشی خودت، بدانی که در زندگی دقیقا چه می خواهی تا بتوانی آن را خلق کنی و بدست آوری!
نکته بسیار مهمی که باید برای تو عنوان کنم، این است که در مسیر موفقیت، باید دو مسیر را به صورت موازی و به طور همزمان طی کنی. یک مسیر ساختن شخصیت شگفت انگیز خودت است و مسیر دیگر، ساختن زندگی آینده زیبای خودت!
به عبارتی، مسیر اول هر آنچه را که مربوط به شخصیت توست و باید در دنیای درونی خودت ساخته شود را شامل می شود و مسیر دوم شامل دستاوردهایی است که در دنیای بیرونی خودت بدست می آوری.
 بنابراین، ارزش ها تو را ارزشمندتر می کنند. یعنی هر آن چیزی را که بدست می آوری و در راستای نظام ارزش های توست، آنها تو را ارزشمندتر می کنند. به عنوان مثال، وقتی تحصیل علم برای تو ارزش است هرآنچه را آموزش می بینی و یاد می گیری تو احساس ارزشمندی بیشتری می کنی.



و این احساس ارزشمندی تو، روحیه ات را عالی می کند. و روحیه قدرتمندترین سرمایه گران بها برای توست که با کمک آن، می توانی تا پایان مسیر رسیدن به سعادت و خوشبختی، راه را با داشتن آن پرانرژی ادامه دهی.
وقتی پول حلال برای تو ارزش است هر مقدار که بدست بیاوری تو را خوشحال تر می کند و احساس ارزشمندی بیشتری به تو دست می دهد. آری، این نقش نظام ارزش ها است.
به یاد داشته باش که هر انسانی عددی دارد بنام عدد ارزشمندی. عدد ارزشمندی، عددی است از صفر تا بی نهایت. تمام مسیر را تو با این عدد ارزشمندی طی می کنی، چرا که هر اندازه عدد ارزشمندی تو بالا باشد، عزت نفس و روحیه تو بیشتر می شود.
صفر عدد ارزشمندی آن انسانی است که برای خودش هیچ ارزشی قائل نیست و هیچ چیز او را خوشحال نمی کند.
لذا تو با کسب مهارت های مختلف، مرتب ارزشمندتر می شوی و احساس بهتری نسبت به خودت پیدا می کنی و کائنات هم به ارزشمندی تو عکس العمل نشان می دهند و تو را در راه خلق رویایت و رسیدن به هدف هایت کمک می کنند.
لذا رسالت تو در زندگی این است که مرتب با آنچه یاد می گیری احساس خود ارزشمندی کنی و خوشحال باشی که به سمت خلق آن شخصیت مطلوب به پیش می روی و هر روز به دستاوردهای بهتری می رسی.
نکته کلیدی دیگر این است که: ارزش ها رسالت انسان را در زندگی تعریف می کنند.
میوه ارزش ها در دنیای بشر، پدیده ای است به نام رسالت انسان در زندگی اش و رسالت انسان در زندگی، پارامتر بسیار مهمی در ساختن شخصیت و زندگی اش است. به این دلیل که انسان ها در راستای رسالتشان حرکت می کنند و به سراغ رویا و هدف هایشان می روند. بنابراین وقتی در دنیای تو، ارزش ها، مشخص باشند، میوه ارزش ها در دنیای تو، به نقطه ای تو را می برد، به نام رسالت تو!
اکنون که با مفهوم رسالت آشنا شدی، باید هر لحظه این جمله را در ذهنت مرور کنی و به آن بیندیشی و در راستای آن اقدام کنی:
"مهمترین رسالت من در زندگی این است، که رسالت خود را در زندگی، پیدا کنم!"
اما زمانی تو می توانی این رسالت بزرگ را به نحو شایسته ای انجام بدهی که هر روز رشد کنی و در مسیر کمال قدم برداری ولی بدان که انسان ها با آموزش ها رشد می کنند. به عبارت دیگر بخشی از رسالت تو در این دنیا، این است که همواره در جهت رشد و پیشرفت خود قدم برداری.



حالا که رسالت خود را پیدا کردی، گام بعدی را باید برداری. یعنی طراحی یک رویا!
میوه و حاصل رسالت تو، پدیده ای است به نام تخیل. به عبارتی، رسالت، تخیل تو را به راه می اندازد. تخیل همان مواد خام و اولیه فکر و اندیشه است. تخیل در دنیای بشر چیز بسیار شگفت انگیزی است. موفق ترین، ثروتمندترین و دانشمندترین انسان ها، کسانی هستند که بیشتر از همه تخیل می کنند. چرا که تخیل قدرت الوهیت خداوند است که به انسان تفویض شده است و بنابراین تمام دستاوردهای زندگیت، با تخیل کردن شروع می شود. در واقع آینده تو را تخیل های زیبای تو می سازند. لذا رسالت خود را مشخص کن تا از درون رسالتت، تخیل تو بیرون بیاید.
از طرفی، مجموعه تمام تخیل های تو، چیزی شگفت انگیز را در دنیای تو شکل می دهد و به وجود می آورد به نام: رویای تو!
آری، رویای تو با تخیل تو شکل می گیرد. رویا همان سناریوی زندگی توست که از اکنون تا زمانی که به آغوش خدای رحمان باز می گردی، با تو همراه خواهد بود. انسان نمی تواند چندین رویا داشته باشد. تو تنها یک رویا خواهی داشت. آری، یک انسان، یک زندگی، یک رویا!
و نکته بسیار مهم در مورد رویا، این است که، رویای امروز تو، واقعیت های فردای زندگی تو را تعیین می کند. به عبارتی، انسانی فردا به دستاوردی می رسد که امروز رویایی در سر داشته باشد!
و بسیار جالب است که بدانی، هرچه زیباتر تخیل کنی رویای بزرگتر و بهتری را برای خود طراحی می کنی و رویای امروز تو واقعیت های کل زندگی آینده تو را تشکیل می دهد.

دوست دار شما : دکتر علیرضا آزمندیان



نظر کاربران

فریبرز سلیمی سلوک فریبرز سلیمی سلوک 3 سال پیش
عالی لذت بردم از مطلب زیباتون😍❤️🌷
Majid karami Majid karami 3 سال پیش
درود برشما دکتربزرگوار؛عالی بود 👏👏👏🌹🌹🌹
نعیمه صالحی نعیمه صالحی 3 سال پیش
سلام استاد بسیار عالیه ،سپاسگذارم.
نعیمه صالحی نعیمه صالحی 3 سال پیش
🙏💓
شاهین پناهی شاهین پناهی 3 سال پیش
عالییییییییی استاد دوس داشتنی
معصومه تقی خانی معصومه تقی خانی 3 سال پیش
باسلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد بزرگوار فرهیخته و بینظیر مانند همیشه عالی بود (سپاسگزارم) پایدار باشید
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.