در ستایش شب قدر

در ستایش شب قدر

شب قدر زندگی و آفرینش فراوانی ها


چکیده:
شب قدر، شبی است که  انسان قدر و منزلت انسانی خود را بشناسد. در این شب انسان، در درون نوری که یافته است به راه می افتد تا به روزی روشنایی بخش برسد.
شب قدر حاصل تلاش انسان است. تلاش او برای رسیدن به کمال و سعادت در زندگی اش.
شب قدر، یک سلام است. خود حضور شب قدر، سلامی است به نور خویشتن، برای خروج از ظلمت های درونی.
حضور نور در درون وجود انسان و سرشار شدن آن در زندگی او زمانی است که انسان متوجه قانون های جهان هستی می شود. در نظام آفرینش، هر چیزی اندازه ای خاصی دارد و هیچ چیزی بی حساب و کتاب نیست . جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم و قاعده خاصی تنظیم شده است. در درون این قوانین، گذشته، حال و آینده انسان، با هم ارتباط دارند .
شب قدر که در آن تقدیر انسان می تواند شکل بگیرد، یکی از قوانین عجیب و شگفت انگیز جهان هستی است. شبی که تقدیر الهی، برای انسان بسیار ملموس تر می شود و قدرت و نیروی آن برای او، آشکار می شود.
تقدیر الهی یعنی هدایت انسان به سوی مسیر هستی او است که برایش مقدر گردیده است و در آن قالب گیری شده است .به عبارتی، سرنوشت انسان در شب قدری،  توسط خود او طراحی می شود و در زندگی اش مسیر او به سوی این سرنوشت را نمایان می سازد.
اما شب قدر، چگونه تاثیری بر سرنوشت انسان دارد؟
این مقاله در تلاش است که به بررسی مفهوم شب قدر انسان و تاثیر آن بر روی زندگی در مسیر کمال و آینده او بپردازد.


روزی جوانی از استادش پرسید : من خواستار ثروتی بیکران هستم. آیا ممکن است که راز کسب ثروت و فراوانی ها را به من بگویید؟
استاد گفت: دو الهه در قلب هر انسانی ساکن هستند. یکی دانش است و دیگری ثروت! و همه انسان ها به این دو الهه، عشق می ورزند. اما راز مهمی هست که تو باید آن را بدانی!
اگر چه تو هر دو الهه را دوست داری، اما باید به یکی از آنها توجه بیشتری داشته باشی، و آن الهه دانش و خرد است. از او باید تبعیت کنی، دوستش بداری و به او توجه داشته باشی.
الهه دیگر هم همانطور که گفتم، الهه ثروت است. باید بدانی که وقتی تو به الهه دانش بیشتر توجه می کنی، الهه ثروت، به شدت حسادت می کند و بیشتر متوجه تو می گردد.
هر چقدر تو الهه دانش را بیشتر طلب کنی، الهه ثروت بیشتر تو را می جوید . هر جا که می روی، تو را تعقیب می کند و هرگز تو را تنها نمی گذارد. اینجا است که آن ثروت و فراوانی که آرزویش را داری، برای همیشه تو را تعقیب می کند و از آن تو می شود.
شب قدر، همان عیان شدن نور برای شناخت درون و رسیدن به دانشی برای طراحی زندگی آینده است. هر چقدر سطح این دانش و نور بیشتر باشد، ثروت ها به سمت تو سرایز می شوند. انسان در شب قدر زندگیش، بوی خوش بهار زندگیش به مشامش می خورد.
شب قدر فرصتی است که انسان با خود تنها می شود، و با تفکری عمیق، به آینده خود و زندگیش می اندیشد و برای آن، طراحی می کند.
قدر در لغت به معنای اندازه و اندازه گیری است. تقدیر نیز به معنای اندازه گیری و تعیین است.  اما معنای اصطلاحی قدر، عبارت است از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیز، قدر نام دارد .


قدر به معنای اندازه و تعیین است و تمام اتفاقات و حوادث دنیا از آن جهت که اندازه و موقعیت مکانی و زمانی آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهی است. به عبارتی، قدر به معنای ویژگی های طبیعی و جسمانی چیزها است که شامل شکل حدود، طول، عرض و موقعیت های مکانی و زمانی آنها می گردد و تمام موجودات مادی و طبیعی را در بر می گیرد .
باید بدانید که این محدوده با اموری خاص مرتبط است. اموری که علت ها و شرایط آنها هستند و به دلیل اختلاف علل و شرایط، هستی، آثار و ویژگی های موجودات مادی نیز متفاوت است.
هر چیزی علت چیزی دیگر است. درک و فهم قانون علت ها و معلول ها، بسیار مهم است. به عبارتی، شب قدر درک همین قانون علت و معلول است.
زمانی انسان به دستاوردی می رسد که علت های رسیدن به آن دستاورد را به وجود آورده باشد. هر دستاوردی، معلول یک علتی بوده است. به عنوان مثال، وقتی انسان هنوز شخصیت خود را تبدیل به یک شخصیت شگفت انگیز نکرده است، چگونه می تواند انتظار رسیدن به دستاوردی شگفت انگیز در زندگی اش را داشته باشد؟!
همه چیز برای انسان تعریف شده و راه برای او تبیین شده است. زمانی که انسان این شب را به خوبی درک می کند و در شب قدر زندگی اش، به طراحی سرنوشت خویش اقدام می کند در حقیقت با خود و خدایش، تجدید عهد می‌کند و در برابر خویش تصویر جدیدی از خود و زندگی آینده اش را قرار می‌دهد تا از درون این مسیر تازه، گذشته خود را محاسبه و بررسی کند و به تمام نقاط ضعف و قدرتش تسلط پیدا کند و راه و تصمیم آینده را آغاز کند.
آری، شب قدر مسیری از ظلمت به نور است. شب قدر، در زندگی هر انسانی که تمایل به تغییر دارد حضور دارد که درون آن، انسان سرنوشت خویش را مشخص می‌کند. یعنی سرنوشت او طی سال های آینده بر اساس ارزش هایش طراحی می‌شود.
به همین دلیل است که شب قدر، شب بزرگ و با عظمتی است. چنان که خداوند در قرآن می فرماید: لیله القدر خیر من الف شهر، یعنی شب قدر بهتر از هزار ماه است.


دلیل عظمت آن هم این است که شب قدر ظرفی برای نزول برکات و فراوانی های خداوند پس از طراحی سرنوشت انسان توسط خودش است. به عبارتی، انسان در شب قدر زندگیش، برای بدست آوردن برکات و عنایات خاص الهی، تلاش و کوشش می کند و از او می خواهد که در طراحی ندگی در سال آینده به بهترین شکل او را همراهی کند تا به کمک و لطف او  و با اراده و اختیار خود به بالاترین کمالات و سعادت ها نائل شود.
آری، شب قدر شب برنامه ریزی کردن و درک قدرت الهی درون انسان است و همین موضوع، کلید آفرینش و فراوانی ها و ثروت ها خواهد بود.
ثروت، یک واقعیت است. واقعیتی که صرفا باید تمام فرکانس ها را در جهت آن همسو و هم جهت کنید. و شب قدر فرصتی برای همسو کردن نیروهای این دو است.
خلق هر چیزی در دنیای ما ، زمانی رخ می دهد که ما در هر لحظه به سوی بهتر شدن خویش، قدم برداریم. به عبارتی، ثروت یعنی هر دستاوردی، زمانی بدست می آید، که با گذشت زمان، در هر لحظه، نسخه بهتر خود را ارایه کنید.
بنابراین، در پی بهترین های خود باشید، تا دنیا بهترین ها را به شما بدهد!

دوستدار شما دکتر علیرضا آزمندیان




نظر کاربران

فاطمه دبات فاطمه دبات 3 سال پیش
عالیه استاد گرامی
نرگس ربانی نرگس ربانی 3 سال پیش
سلام استاد مرسی بابت مطلب خوبتون ولی من نمیدونم باید تو این شب چیکار کنم میتونین راهنماییم کنین
مليكا عابدى مليكا عابدى 3 سال پیش
واقعا عالى عالى بووود دوستون دارم آقاى دكتر ومرسييي ك هستين❤️❤️🌹🌹تو اين مدت ك خونه بودم بارها وبارها خداروشكر كردم ك از دانشجويان نوبل و يك رهبر نخبه نوبل ثروت آفرين هستم 🔥👌❤️🌹بهترينهارو در اين شبهاى عزيزودوست داشتنى واسه خودم وشما استاد گرانبها وباارزشم وهمه مردم جهان خواهانم❤️🌹
ناصر منصوری ناصر منصوری 3 سال پیش
بسیار عالی جناب دکتر
محمدرضا اسماعيل دخت محمدرضا اسماعيل دخت 3 سال پیش
سپاس استاد گرانقدر... خوش به حال انسانهایی که روزی به شما برمی خورند و قدر و اندازشون از این برخورد بزرگتر و فراخ تر میشه. خدا را شکر که شما هستید🌹
سیده مریم سالاری سیده مریم سالاری 3 سال پیش
پیش بسوس تغییری اساسی وشگرف انشاالله تعالی🤲🏻 التماس دعاا🌺🌺🌺
فاطمه مصطفایی فاطمه مصطفایی 3 سال پیش
با تشکر از توصیفات و توضیحات ارزنده شما در رابطه با شب قدر، خداوند به شما سربلندی بیشتر و طول عمری با عزت عطا بفرماید.
ناتاشا خيرآبادي ناتاشا خيرآبادي 3 سال پیش
بسيار زيبا و عالي بود
پرویز رهوار پرویز رهوار 3 سال پیش
سلام.⚘ دقیقا جان کلام بود جناب دکتر عزیز. لذت بردم و مثل همیشه آموختم ازتون. در واقع خداوند شب قدر را برای تغییر و تحول در زندگی و شخصیت و افکار ما قرار داده است تا آینده ای بهتر را خلق کنیم.... جناب دکتر آزمندیان عزیز خداوند شما را برای ما حفظ کند.❤
صبا فتحی صبا فتحی 3 سال پیش
توصیفی که برای شب قدر کردید بسیار عالی بود، در واقع به نتیجه رسیدم، هر زمانی که انسان به خودشناسی برسد، شب قدر درونش را بیدار کرده، حال چه در شب های ماه رمضان باشد، یا در ماه های دیگر، مهم این است که که انسان به خاصیت موجودیت خود پی ببرد. وبرای شکوفا شدن خود تلاش کند. تا به آن آرزویی که به اذن خداوند در ذهنش تداعی شده است برسد. وخود را از سردرگمی های درون خودش نجات دهد.
Majid karami Majid karami 3 سال پیش
سلام و دروداستاد ،عالی و چه بیان خوبی سپاس از شما ،انگار تو این دنیا همه چیز به هم ربط دارن مثل نقطه های عطف در زندگی ، قدر هم شاید یه معنیش این باشه قدر خودو همدیگرو بدونیم براتون بهترین ها رو تو این شب ها خواستارم التماس دعا ،گاهی نمیشود که نمیشود که نمیشود گاهی گمان نمیکنی ولی خوب میشود 👏👏👏🌹🌹🌹
محمدالله نبوی محمدالله نبوی 3 سال پیش
عالی و فوق العاده حضرت استاد!
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.