قاعده طلایی تغییر عادت ها

قاعده طلایی تغییر عادت ها

اگر عادت ها نباشند، برای باز کردن دَر یا خوردن غذا به مشکل بر می خوردیم.

دلیل به وجود آمدن عادات این است که مغز ما پیوسته به دنبال راه هایی است که دست از تماس بردارد. مغز تلاش می کند تا هر عمل روزمره ای را به عادت تبدیل کند. چرا که عادت ها باعث می شوند که مغز ما بیشتر استراحت کند. همین استعداد ذخیره کردن فعالیت ها، خود امتیازی مهم محسوب می شود.
به عبارتی، اگر عادت ها نبودند شما هر بار که می خواستید عملی را دوباره تکرار کنید (مثل رانندگی کردن)، در هر بار باید ذهن شما بی نهایت فعالیت می کرد تا فکر کند و باعث تولید آن عمل شود. (هر روز صبح باید دوباره رانندگی کردن را یاد می گرفتیم.)
اما در بسیاری مواقع عادت ها دردسر سازند!.
آیا عادت ها را می شود از بین بُرد و آنها را حذف کرد؟ این مقاله در تلاش است که پاسخ به این سوال را تحلیل کند و چگونگی جایگزینی عادات را بررسی نماید.



چرخه عادات به ما چه می گوید؟

چرخه عادات همان چگونگی عملکرد عادت ها است. چرخه عادت در درون مغز ما یک فرایند سه مرحله ای است. ابتدا یک محرک وجود دارد. محرکی که به مغز شما فرمان می دهد که به حالتی خودکار تبدیل شود و یک کار را به صورت عادت تکرار کنید (کار تکراری و روزمره) و در نهایت یک جایزه وجود دارد که بعد از انجام آن کار دریافت می کنید و باعث می شود که به آن کار یا فعالیت دوباره ادامه بدهید.
عادت ها، هدفمند نیستند و امکان دارد که در معرض فراموشی، بی توجهی، تغییر و یا جایگزینی قرار بگیرند.
 به طور کلی چرخه عادت گفته شده، زمانی به کار می افتد که مغز ما از تصمیم گیری بازمی ایستد. به عنوان مثال شما برای مسواک زدن دیگر نیاز نیست تصمیم بگیرید که چطور مسواک بزنید.
بنابراین مغز به همان کار به صورت خودکار ادامه می دهد تا زمانی که دوباره چرخه عادتی جدیدی را تعریف نکنیم و جایگزین قبلی قرار ندهیم. وقتی عادت جدید را جایگزین عادت قبلی کنیم، رفتار ما خود را با عادت جدید هماهنگ می کند.

مغز، عادت ها را رمزگذاری می کند.

عادت ها در مغز انسان رمزگذاری می شوند و همین ویژگی باعث می شود که یک کار را به صورت خودکار انجام دهیم و لازم به یادگیری دوباره آن نباشم. ولی این رمزگذاری شدن به معنای این نیست که مغز تشخصی می دهد کدام عادت بد است و کدام عادت خوب!
مغز در واقع نمی تواند به تفاوت بین عادت های خوب و بد پی ببرد. بنابراین وقتی عادت بدی داشته باشید، آن عادت سرجای خودش باقی می ماند و تکرار می شود.



چگونگی به وجود آوردن عادت های جدید:

به نظر می رسد که عادت ها را نمی توان حذف کرد. پس سوال این است که با عادت های بد باید چه کار کرد؟
بهترین کار جایگزینی است. باید به سمت جایگزینی عادت ها بروید. اما فرایند جایگزینی روش های خاص خودش را دارد. قدم اول باید اشتیاقی سوزان برای خود پیدا کنید. این اشتیاق قطعا وجود ندارد بلکه باید آن را برای خود بسازید. سپس سه گام دیگر بردارید:
الف) نشانه ای ساده و روشن و واضح پیدا کنید. ( مثل خرابی و جرم دندان های تان)
ب) جوایز را به روشنی برای خود تعریف کنید و در نظر بگیرید. ( مثل داشتن دندانی سفید و زیبا که به زیبایی شما کمک می کند)
ج) از دشواری کار چشم پوشی کنید. در ذهنتان عادت جدید را سخت و طاقت فرسا در نظر نگیرید.

پاداش را برای خودتان ذهنی کنید.

عادت ها با پاداش هایی که برای انسان به همراه دارند، به چرخه خود ادامه می دهند. در واقع بخش جذاب قضیه همین دریافت پاداش است. اگر پاداشی نباشد، عادتی هم نخواهد بود! یعنی کاری به تکرار خود ادامه دار نخواهد بود.
گاهی دیر رسیدن به پاداش ها، باعث دلسردی شخص در ممارست برای تکرار کاری از روی نظم و دیسیپلین می شود. بهترین روش این است که پاداش را برای خود، ذهنی کنید. یعنی تا زمان رسیدن به نتیجه و دستاورد عینی و واقعی، آن را به صورت ذهنی برای خود به وجود بیاورید.



برای ادامه چرخه عادت های خوب تان، هیچ تفاوتی نمی کند که پاداش عینی باشد یا ذهنی! اگر در ذهنتان هم پاداش را تصور کنید، مغز به این عمل، واکنش مثبتی نشان خواهد داد. پس خیالپردازی را فراموش نکنید! چرا که باعث می شود که چرخه عادت به صورت ناخودآگاه گردشش را از سر بگیرد. زیرا احساس تمایل و اشتیاق را به وجود آورده اید.
حال بعد از توضیح کلی عادت ها و چگونگی ورود به تغییر آن ها، به چگونگی تغییر عادت ها می پردازم.
ابتدا باید اشاره کنم که عادت های بد را نمی توانید از بین ببریدف بلکه می توانید با قاعده جایگزینی آن ها را پشت سر بگذارید. یکی از روش بهینه بازسازی و جایگزینی عادت ها این است که:
محرک قدیمی را نگه دارید، پاداش قدیمی را هم نگه دارید، اما کار و فعالیت روزمره خود را تغییر دهید. برای تغییر عادتی قدیمی، ابتدا محرک قدیمی تان را نگه دارید ( به عنوان مثال قبولی در کنکور)، بعد پاداش قدیمی تان را هم نگه دارید ( به عنوان مثال داشتن بهترین شغل از طریق مدرک تحصیلی بالا)، حال فقط فعالیت های تکرار شونده روزمره خود را تغییر دهید ( مثلا خوابیدن زیاد را تبدیل کنید به بیداری بیشتر)
به عنوان مثال شما تمایل به آرامش دارید، برای رسیدن به این حالت، کار تکراری هر روزه شما، کشیدن سیگار است. حال همان تمایل به آرامش را نگه دارید اما کار تکراری روزمره را تغییر دهید به کتاب خواندن!
بنابراین، یکی از بهترین روش ها برای بازسازی عادت های تان این است که به کارهای تکراری روزمره تان، حمله کنید! دقیقا مشکل آن جا است! به آن حمله کنید و نتایج عالی این حمله را در زندگی تان تجربه کنید. پس اهرم ها را بِکشید و به عادت های بدتان حمله کنید!

دوستدار شما دکتر علیرضا آزمندیان


نظر کاربران

جواد قمری جواد قمری 3 سال پیش
باسلام ... مثل همیشه عالی و ابزاری دیگر برای تغییر... زندگیم واقعا تغییر کرده. تا الان فقط فایلهای صوتی و تصویری استاد دنبال کردم و نتایج بسیار عالی برای من داشته... یکی از صندلیهای نوبل برای منه مطمئنم ... سپاس
واجد تاجیک واجد تاجیک 3 سال پیش
سلام و دورود بر استاد عزیزمان ، این مقاله خیلی جالب بود واقعا من شخصا استفاده میکنم و تا میتونم تجربه خوبی بدست بیارم انشالله
عباس شاهرخ عباس شاهرخ 3 سال پیش
ممنونم ازتون ای انسان زیبای دیگر
مسعود وامق مسعود وامق 3 سال پیش
ممنون استاد خوبم
كاوه كائدى كاوه كائدى 3 سال پیش
هميشه ادمايى كه در مورده يك مقاله يا يك مطلب اظهار نظر ميكنن، دوست دارن خوده نويسنده مقاله يا مطلب نظرشونو بخونه. بنده هم دوست دارم آقاى آزمنديان نظره بنده رو حتما بخونن. ( اميدوارم اين اتفاق بيوفته) " مقاله عالى وسازنده بود، البته براى كسانى كه در درجه اول ميخوان تغيير كنن و در درجه دوم جهد ميكنن كه اين تغييرات رو مداومت ببخشن" متشكرم از جناب دكتر عزيز كه به ايران برگشتن و زكات علم و آگاهى شون رو به هموطنانشون اعطا كردن. با تشكرى بى‌پایان
تکنولوژی فکر تکنولوژی فکر 3 سال پیش
درود بر شما. با تشکر از نظر شما همراه گرانقدر. همه نظرات توسط دکتر آزمندیان خوانده می شود. موفق و پیروز باشید.
ابراهیم طاهری ابراهیم طاهری 3 سال پیش
دکتر سلام من خیلی آموزشهای متعددی رفتم سمینارهای زیادی شرکت کردم ولی به آموزش و شرکت در کلاس صوتی درک درونیم زیاد‌شد واموختن را حس‌و کنم یقین دارم‌خداوند مرا در مرحله نتیجه گرفتن قرار داده
عرفان خلیلی مقدم عرفان خلیلی مقدم 3 سال پیش
بسیار عالی و گران . استاد عزیز متعالی
مریم ابراهیمی مریم ابراهیمی 3 سال پیش
سلام وقت بخیر و خدا قوت ممنونم استاد گرامی و عزیز
آزیتا طاهری آزیتا طاهری 3 سال پیش
سلام و درود باور دارم که خداوند به همه ما لطف بی پایان دارد که دانشجو تکنولوژی فکر هستیم و به شما لطف بیکران داده است چون در شما چیزی دیده که لایق ان بوده اید در پناه حق دعاگو خودتان تا هفتادهزار نسلتان بوده و هستیم
کیهان صادقی کیهان صادقی 3 سال پیش
سلام وخسته نباشید خدمت استاد بزرگوار بابت تمام زحمت های فراوان شما وفرشتگان دفترتون ممنون وسپاسگذارهستم.
وحید رضایی وحید رضایی 3 سال پیش
از خداوند عمر طولانی برایتان خواستارم
محسن پرچگانی محسن پرچگانی 3 سال پیش
سخت نمیشه
ارزو اسدی ارزو اسدی 3 سال پیش
دکتر آزمندیان فوق العاده هستن .اما تمام حسرت من اینه که وسع مالی ندارم که یک دوم از فایل ها یا حتی کتابی از جناب دکتر خریداری کنم ومتاسفانه ناراحتم ولی دکتر بی نظیرن قدرت حرف زدن و تاثیر گذاری فوقالعاده ای دارند دکتر من به نوبه ی خودم یر تعظیم به احترام شما پایین میارم
فائزه حیدری فائزه حیدری 2 سال پیش
خدارو شاکرم به خاطر آشنایی با پدر پولدارم و دانشجوی این پدر فرزانه شدن سعادت میخواد که خدا این سعادت رو نصیب من کرده و ایمان دارم که میتونم از خودم فرد جدیدی بسازم. سپاس بیکران از پدر پولدار فرزانه ام و شما فرشتگان عزیز. خدا قووووووت 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.