ماهیت چالش چیست ؟

ماهیت چالش چیست ؟

در این مقاله قصد داریم در ابتدا تعریفی از «دایره راحتی» و «مسائل و چالش‌ها» ارائه کنیم و باهم بررسی کنیم که« چگونه مشکلات را شکلات ببینیم» و اگر با مسئله و چالشی روبرو شدیم چگونه عمل کنیم!

دایره راحتی
تعریف چالش‌ها
ماهیت چالش‌ها
نحوه مواجهه با چالش‌ها
دایره راحتی:

دایره راحتی یا comfort zone یعنی بخشی از زندگی افراد که به‌صورت عادت و روتین درآمده است و افراد بدون هیچ‌گونه دغدغه و سختی این امور را به انجام می‌رسانند. جایی که افراد در راحت‌ترین حالت ممکن وجود دارند و کمترین میزان اضطراب را دارند. به‌عنوان‌مثال برای یک نوجوان انجام کارهایی مانند درس خواندن، مدرسه رفتن، تکالیف خود را انجام دادن، کارهای شخصی خود را انجام دادن و ... در دایره راحتی‌اش قرار دارد. وقتی این نوجوان با کنکور و آزمون ورودی دانشگاه مواجه می‌شود باید کارهایی فراتر از دایره راحتی خود انجام دهد مثلاً بیشتر درس بخواند، رقابت کند و ... تا بتواند در این مرحله پیروز شود.

آنچه سبب بسط و گسترش شعاع دایره راحتی افراد در زندگی می‌شود یادگیری و آموزش است. همواره ترک دایره راحتی با اضطراب و ترس همراه است ولی اضطراب و ترس گاهی به‌خودی‌خود بد نیستند و لازمه زندگی و رشد است. در بسیاری مواقع اندکی اضطراب سبب می‌شود تا افراد به انجام کاری ترغیب شوند و درنتیجه سبب بالا رفتن کارایی می‌شود.

چالش چیست؟

چالش‌ها به اموری گفته می‌شوند که فراتر از دایره راحتی افراد هستند. وقتی هر فرد در هر بخش از زندگی با کارهایی مواجه شود که انجام آن‌ها برایش سخت باشد و به‌صورت ناخودآگاه و عادت نتواند آن‌ها را به انجام برساند و برای انجام آن‌ها نیاز به توجه و انرژی ویژه‌ای داشته باشد، دچار اضطراب می‌شود. این اضطراب ناشی از ناشناخته‌ها و مقابله با دنیای جدیدی است که در دایره راحتی فرد نبوده است. چالش‌ها کاملاً نسبی هستند و بر اساس توانمندی هر فرد اندازه پیدا می‌کنند. به‌عنوان‌مثال برای دختربچه ۳ ساله، شکسته شدن عروسکش یک چالش بزرگ به‌حساب می‌آید اما همین موضوع برای همان دختربچه در سن ۱۰ سالگی موضوعی خنده‌دار به نظر برسد. پس آنچه کوچک یا بزرگ بودن، آسان یا سخت بودن یک چالش را مطرح می‌کند بزرگی و کوچکی شعاع دایره راحتی افراد و توانمندی آن‌ها در مدیریت مسائل زندگی است.


ماهیت چالش‌ها:

۱-    مسائل و چالش‌ها اتفاق می‌افتند و گریزناپذیرند:

جهان همواره در حال بسط و گسترش است. ویژگی فطری انسان به گونه ایست که از سکون و یکنواختی بیزار است، رقابت‌طلب است، به دنبال کشف ناشناخته‌هاست، اهل مبارزه است، تنوع را دوست دارد. هر فردی که هدفی دارد و به دنبال ترک زندگی ساکن خویش و کشف ناشناخته‌ها و بسط دنیای خود است در این مسیر با سختی، چالش‌ها و ناشناخته‌ها روبرو می‌شود.

۲-    چالش‌ها سبب رشد و پیشرفت انسان می‌شود:

وقتی یک فرد بیمار می‌شود و سیستم ایمنی بدن آن فرد برای اولین بار با آن عامل بیماری‌زا روبرو می‌شود، با آن مقابله می‌کند. پس از بهبود آن بیماری، بدن فرد مجهز به عوامل دفاعی می‌شود تا اگر مجدداً با آن بیماری روبرو شد به‌راحتی آن را سرکوب کند. سیستم فکری و روحی انسان نیز به این‌گونه است که وقتی با یک مسئله مواجه می‌شود و آن را پشت سر می‌گذارد، خود را تجهیز می‌کند و وقتی مجدداً با آن چالش یا مسائل مشابه آن مواجه شد دیگر آن مسئله یا چالش برایش سخت و دشوار به نظر نمی‌آید، چون قوی‌تر شده و بدون صرف انرژی می‌تواند آن را پشت سر بگذارد.

«آنچه انسان را نکشد، قوی‌ترش می‌کند»


۳-    چالش‌ها روحیه عاملانه یا proactive افراد را تقویت می‌کنند:


هر انسانی به هنگام مواجهه با مسائل گوناگون یکی از عکس‌العمل‌های زیر را انجام می‌دهد:

تسلیم
فرار
مقابله
تسلیم در برابر چالش‌ها به این معناست که فرد خود را می‌بازد و دیگر هیچ کاری نمی‌کند؛ مانند فردی که دچار ورشکستگی مالی می‌شود و پس‌ازآن دیگر در گوشه‌ای می‌نشیند و تلاشی دوباره نخواهد داشت و می‌پذیرد که نمی‌تواند موفق شود و قدمی هم در جهت نیل به خواسته‌هایش برنمی‌دارد.

عکس‌العمل فرار به این معناست که فرد خود را گول می‌زند و یا سرگرم کارهای مختلف می‌شود و حتی از فکر کردن به مسئله و چالش سرباز می‌زند؛ مانند افرادی که وقتی با بحرانی روبرو می‌شوند به مواد مخدر، مشروبات الکلی و ... روی می‌آورند.

مقابله با چالش‌ها به این معناست که فرد در ابتدا می‌پذیرد که با یک مسئله روبرو شده است و می‌داند هر مسئله‌ای چاره و راه‌حلی دارد و در جهت حل‌وفصل آن مسئله عاملانه و بااقتدار گام برمی‌دارد. روحیه تهاجمی از عزت‌نفس می‌آید. این افراد ایمان‌دارند که خود از پس هر مسئله‌ای برمی‌آیند و این افراد خود چالش‌ها را مدیریت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند شرایط و مسائل و مشکلات آن‌ها را مدیریت کنند.

 

نحوه مواجهه با چالش‌ها:

زندگی مجموعه‌ای از شرایط و مسائل گوناگون است و مسیر زیستن پر است از دره‌ها و قله‌ها، پستی‌ها و بلندی‌ها. درواقع خوب زیستن مهارت می‌خواهد و ما در تمام بخش‌های زندگی نیاز به یادگیری مهارت‌های مختلف داریم. مهارت آموختنی است و فردی بهتر زندگی می‌کند که مهارت‌های زیستن بیشتری یاد گرفته باشد و در مرحله عمل از این مهارت‌ها به نحو احسن استفاده بکند. یکی از همین مهارت‌ها مهارت مدیریت مسائل، مشکلات و چالش‌هاست. پس به هنگام مواجهه با چالش‌ها:

اول‌ازهمه بپذیریم مسیر زندگی مسیری پرپیچ‌وخم است.
دوم اینکه خود را برای پیمودن این مسیر آماده و تجهیز کنیم.

نظر کاربران

ترمه کلهر ترمه کلهر 4 سال پیش
سلام قیمت مقاله ها چند هستش؟
سینا سعادتی سینا سعادتی 4 سال پیش
عالی
سید علی صادقی سید علی صادقی 4 سال پیش
سلام ،خیلی جالب بود ، ای کاش ادامه داشت. متشکر.
محمد مهدی حیدری محمد مهدی حیدری 4 سال پیش
بسیار زیبا.بسیار شیوا
ناصر آقاجانی اسکندیان ناصر آقاجانی اسکندیان 4 سال پیش
عالی عالی استاد عزیزم عالی
مهدی نساجی زواره مهدی نساجی زواره 4 سال پیش
استاد بزرگوار و عزیز! تلاش مستمر شما برای بهبود تدریجی زندگی فردی و اجتماعی تک تک انسان ها که نهایتا منجر به تعالی کل جامعه انسانی خواهد شد؛ مرا به یاد حدیثی از پیامبر اسلام(ص) انداخت که به امام علی(ع) فرمودند: اگر یك نفر به دست تو هدایت شود، از آنچه خورشید بر آن می تابد، برای تو بهتر است.
احمد بسحاق احمد بسحاق 4 سال پیش
درود بر دکتر آزمندیان به خاطر راهنمایی های دلسوزانه و کارسازش
افسانه لطفی نژاد افسانه لطفی نژاد 3 سال پیش
استاد بزرگوارم واسه دوره ثروت آفرینها ۳دوره مونده چطوری میتونم دریافت کنم لطفا راهنمایی کنید
تکنولوژی فکر تکنولوژی فکر 3 سال پیش
سلام از طریق سایت میتونید خریداری کنید
سید علی رسولی آهاری سید علی رسولی آهاری 3 سال پیش
سپاس، مفید بود
احمد شیخی احمد شیخی 3 سال پیش
مرسی استاد عزیز
احمد شیخی احمد شیخی 3 سال پیش
مرسی استاد عزیز
سجاد رحیمیان سجاد رحیمیان 3 سال پیش
با سلام عالی
رزگار شیرخانی رزگار شیرخانی 3 سال پیش
خیلی خیلی عالی. دوستان این مقاله چکیده ای از دوره نخبگان تکنولوژی فکر است حتما آن را بادقت و علاقه بخوانید و ازاین فرصت خیلی خوب استفاده کنید.
مریم قابل مریم قابل 3 سال پیش
سلام استاد.بسیار عالی بود
محمدعلی عربپور محمدعلی عربپور 3 سال پیش
عالی بود استاد من تازه آمدم تو راه ثروت و پول کافی برای دریافت فایل های صوتی ندارم برا همین از مفالات استفاده میکنم
Masoud Sagheb Pour Masoud Sagheb Pour 3 سال پیش
مطالب بسیار عالی هستن
حمید جمالی حمید جمالی 3 سال پیش
عالی بود ..
فاطمه شریفی فاطمه شریفی 3 سال پیش
مطالب عالیه .تلاش میکنم و امیدوارم خوندن این مقاله نقطه شروع باشه برای تغییرم
حدیث علیزاده حدیث علیزاده 3 سال پیش
سلام عالی بود تشکر
یونس براهویی عرب یونس براهویی عرب 3 سال پیش
👌👌❤❤
پگاه صادقی پگاه صادقی 3 سال پیش
مثل همیشه عالی بود
حسین محبی حسین محبی 3 سال پیش
من چند مورد از سخنرانی های انگیزشی اساتید خارجی رو گوش دادم و چون ایشان ایرانی نبودن بسیاری از سخنانشون رو نمیتونستم قبول کنم شاید فکر میکنم فرهنگشون و قوانین و دینشون متفاوته و به درد ما نمیخوره. واقعا استاد آزمندیان رو برکت بزرگ میدونم و میخام قدرشو بدونم.
ناصر منصوری ناصر منصوری 3 سال پیش
بسیار زیبا بود مقاله مرسی بهترین کوچ دنیا...
آذر گرامی آذر گرامی 3 سال پیش
درود خداوند بر نیت پاک و والای شما در راستای نجات زندگی انسانها
تورج سامانی تورج سامانی 3 سال پیش
سلام.موثر و عالی بود. ممنون
ایرج درخشان پور ایرج درخشان پور 3 سال پیش
استاددانا سپاس
محمد شفیعی محمد شفیعی 3 سال پیش
مرسی از شما استاد/ عااالی بود
حسیب الله صدیقیار حسیب الله صدیقیار 3 سال پیش
استاد گرامی ممنون و سپاس فراوان از آنچه در جهت راه و روش بهتر مدیریت و شناخت چالش ارائه نمودید
سعید فلاح پور قادیکلائی سعید فلاح پور قادیکلائی 2 سال پیش
با سلام دقیقا اونجایی که از خدا خواستم که یک همسر و همراه زندگی سر راهم قرار بده خدا همسری رو سر راهم قرار داد و من ازدواج کردم و دقیقا اونجایی که از خدا هدایت و رسیدن به کمال انسانیت رو درخواست کردم خدا استاد آزمندیان را سر راهم قرار داد. متشکرم خدایا و متشکرم همسرم و متشکرم استاد هدایتگر دکتر علیرضا آزمندیان.🌹🌹🌹
سحر آبیار سحر آبیار 1 سال پیش
عااااالی بود استاد بزرگوارم
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.