مشکلات زندگی از کجا می آیند ؟

مشکلات زندگی از کجا می آیند ؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش می‌آید که چالش‌ها و مسائل و مشکلات زندگی من از کجا می‌آید؟ چه عواملی در ایجاد آن نقش دارند؟ خداوند در خلق و حل مسائل زندگی من چه نقشی دارد؟

در اینجا قصد دارم برایتان مفهوم جبر و اختیار را کامل شرح دهم تا ببینیم که خداوند چه نقشی در ایجاد و حل چالش‌های زندگی ما انسان‌ها دارد؟

حقیقت این است که در جهان ما جبر وجود دارد و قوانینی هستند که همیشه ثابت و یکسان هستند و فرقی نمی‌کند که ما چه کسی باشیم، کجا زندگی کنیم و چه مذهب و نژاد و جنسیتی داشته باشیم. درهرصورت این قوانین به‌صورت واحد و یکسان عمل می‌کنند؛ مانند:

قانون جذب
گرانش
قانون عمل و عکس‌العمل
کارما و دارما و ...
این‌یک حقیقت است که هر کاری، فکری، فردی و ... یک ارتعاش دارد و به جهان همان ارتعاش را ساطع می‌کند و طبق قانون جذب هر چیزی در دنیای ما مشابه و هم فرکانس خود را جذب خواهد کرد و این‌یک جبر هستی است که شما به هر چیزی فکر کنید مشابه آن را جذب خواهید کرد.

یا قانون گرانش زمین یک جبر کائنات است و هر فردی که از ارتفاع بلندی پرت شود به زمین خواهد خورد و فرقی ندارد که شما زن باشید یا مرد، کودک باشید یا پیر، ایرانی باشید یا آلمانی.

درهرصورت یکسری قوانین ثابت و انکارناپذیرند و هر عملی که از هر فرد سر بزند عکس‌العملی مشخص خواهد داشت.

اما اختیار:

اینکه هر فرد بر اساس دانش و آگاهی از قانونمندی‌های هستی چگونه استفاده بکند در اختیار کامل انسان‌هاست. هر فرد می‌تواند انتخاب کند که از این قوانین ثابت و قدرتمند در جهت رشد و بهبود خود و زندگی خود استفاده بکند یا برخلاف آن.

به‌عنوان‌مثال فردی که در جاده‌ای با اتومبیل خود با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت مشغول رانندگی است این‌یک قانون ثابت است که اگر این فرد با این سرعت به مانعی برخورد کند آسیب و جراحتی وحشتناک خواهد دید و این‌یک جبر فیزیکی است اما این در دایره اختیار و انتخاب ماست که با این سرعت رانندگی بکنیم یا خیر.

چالش‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟

۱- افراد خودشان آن‌ها را خلق می‌کنند.

۲-  دیگران برای ما به وجود می‌آورند.

۳- طبیعت و کائنات آن‌ها را خلق می‌کنند.





حال این سؤال پیش می‌آید نقش خدا در چالش‌های زندگی ما چیست؟

تنبیه:

می‌خواهم برایتان داستانی را تعریف کنم. حکایت چوپانی که تعدادی گوسفند داشت و از طریق فروش شیر گوسفندانش امرارمعاش می‌کرد، رفته‌رفته تعداد مشتریانش بیشتر شد و چوپان تصمیم گرفت به شیر گوسفندانش آب بیفزاید و به مردم بفروشد. شروع کرد به انجام این کار و رفته‌رفته سودش بیشتر و بیشتر شد و تعداد گوسفندان بیشتری خرید تا جایی که گله‌ای از هزاران گوسفند داشت. یک روز که گوسفندانش را به چرا برده بود باران وحشتناکی شروع به بارید کرد و سیلی عظیم در دره به راه افتاد و تمام گوسفندانش در آب غرق شدند.

خوب به این داستان دقت کنید این همان جبر عمل و عکس‌العمل است. در دنیا هر کاری که انجام دهیم نتیجه‌اش را خواهیم دید و خداوند نتیجه این عمل مرد چوپان را در قالب تنبیه این‌گونه به آن برگرداند.

ترفیع:

پدر و مادری را در نظر بگیرید که ۴ فرزند پسرشان را در جبهه از دست می‌دهند و هر ۴ فرزندشان شهید می‌شوند. شاید ازنظر هر فردی این موضوع چالش و مسئله‌ای بسیار دردناک و غیرقابل‌حل باشد؛ اما این پدر و مادر به درجه‌ای از معنویت رسیده‌اند که خوشحال‌اند ارزشمندترین چیزهای زندگی خود را تقدیم خداوند کرده‌اند و می‌دانند در منظر الهی مقام و مرتبه‌ای کسب کرده‌اند که نمی‌توان آن را با هیچ‌چیزی قیاس کرد.

تعدیل:

روزی مردی شریف و نیکوکار مشغول زندگی خود بود و از طریق مسافرکشی امرارمعاش می‌کرد. هرروز ساعت‌ها کار و تلاش می‌کرد و روزی حلال برای خانواده‌اش فراهم می‌کرد.

در یک‌شب بارانی که مشغول برگشتن به خانه بود تصادف وحشتناکی کرد و همان ماشین قراضه که کل سرمایه زندگی‌اش بود هم نابود شد... مرد داستان از همه‌جا ناامید و نالان که خدایا نان شب فرزندانم را از کجا بیاورم؟ وقتی این فرد از آن ماشین که همه دنیایش بود دست کشید، به دنبال کار جدیدی رفت در همین شرایط یکی از همکلاسی‌های قدیمی‌اش را دید و پس از کلی حرف زدن دوستش به او پیشنهاد داد فردا به شرکتش برود. آن مرد صاحب شرکتی بزرگ و بین‌المللی بود و مرد داستان ما در آن شرکت مشغول به کار شد و پس از مدتی مدیر فروش آن شرکت شد و موقعیت کاری و درآمدی کسب کرد که با کار سابقش قابل قیاس نبود.

اینجاست که خداوند می‌خواهد به بنده‌اش تلنگری بزند که اینجا جایگاه تو نیست و برخیز و برای بهتر شدنت کاری کن.

تدبیر:

به درایت و محبت خداوند اعتماد کنیم و بدانیم «الخیر فی ما وقع»

وقتی‌که می‌دانیم خداوند از رگ گردن به ما نزدیک‌تر و از مادر به ما دلسوزتر است بد نیست گاهی اعتماد بی‌چون‌وچرا بکنیم و بدانیم شاید در این لحظه و شاید هیچ‌وقت نتوانیم درک کنیم که چه فلسفه‌ای پشت اتفاقات زندگی‌مان است که با هیچ منطقی نمی‌توانیم آن‌ها پاسخ دهیم.

روزی مردی از مسیری می‌گذشت و دید که فردی کنار اقیانوس نشسته است و مشغول کندن چاله است. عصر از همان مسیر برگشت و دید همچنان پیرمرد مشغول کندن چاله است. نزدیک شد و از او پرسید: مشغول چه‌کاری هستی؟

پیرمرد پاسخ داد: می‌خواهم چاله‌ای بکنم و آب اقیانوس را در آن جای دهم. در آن لحظه مرد خنده مضحکی کرد و گفت پیرمرد دیوانه مگر می‌شود آب اقیانوس به این بزرگی را در چاله‌ای به این کوچکی جای داد؟ پیرمرد گفت:

صبح قبل از اینکه از خانه بیرون بیایی وقتی چشمت به فرزند نابینایت افتاد به خدا گفتی: خدایا چرا فرزند مرا کور آفریدی؟ خداوند مرا سر راه تو قرار داد تا بفهمی همان‌طور که آب اقیانوس در این چاله جای نمی‌گیرد، حکمت و تدبیر الهی هم در ذهن بشر نخواهد گنجید.

نظر کاربران

,حسین طاهری ,حسین طاهری 4 سال پیش
خیلی خوب بود.
rsojll Jlalil rsojll Jlalil 4 سال پیش
دوست داشتم👌
معصومه زنگنه معصومه زنگنه 4 سال پیش
عالی بود
معصومه زنگنه معصومه زنگنه 4 سال پیش
عالی بود
یاسر نعمتی یاسر نعمتی 4 سال پیش
عالی
یاسر نعمتی یاسر نعمتی 4 سال پیش
عالی
مسلم کلانتر مسلم کلانتر 4 سال پیش
عالی
صدیقه سیفیان9 صدیقه سیفیان9 4 سال پیش
بسیار عالی بود,ممنونم از جناب اقای دکتر آزمندیان
سمیرا ترابی سمیرا ترابی 4 سال پیش
آیا داستان گوسفندان در همه ی موارد صدق میکنه؟این سوال و دیدگاه خیلی افراد است که میگویند ظالم سالمتر همیشه در جواب انها پاسخم این بوده که شما ظاهر ادم ظالم را میبینید و از باطن او خبر ندارید که چه زجری در زندگی میکشد روح او با شیاطین همنشین است که هیچوقت ارامش درونی ندارد .
طاهره سیدی طاهره سیدی 4 سال پیش
بسیار عالی 🙏🙏🙏🙏🙏 سپاس گذارم استاد عزیزم. من دقیقا داشتم ویس همین مطلب چالش هارو گوش میدادم. و واسم سوال بود که دقیقا این ۴تا که از طرف خداوند چیه با خوندن این مطلب قشنگ واسم جا افتاد ممنونم.
اکرم دهقانی اکرم دهقانی 4 سال پیش
بسیار عالی بود تشکر میکنم از شما اقای دکتر
ابراهیم سماعی ابراهیم سماعی 4 سال پیش
بسیار عالی و آموزنده بود مرسی آقای دکتر
پروین فرزنونی پروین فرزنونی 4 سال پیش
فرمایشات دکترهمیشه بمن انگیزه وقدرت خاصی میدن.متشکرم.خداوندخیرتان بدهد
زینب داروغه زینب داروغه 4 سال پیش
سلام خیلی عالی بود
محبوبه حمیدی محبوبه حمیدی 4 سال پیش
خیلی عالی بود پاینده باشید استاد عزیز
فهیمه مویدی فهیمه مویدی 3 سال پیش
داستان ها آموزنده و قشنگ بور
واحد احمدی واحد احمدی 3 سال پیش
سلام استاد عزیزم واقعا عالی بود.
پریسا ملکی پریسا ملکی 3 سال پیش
بسیار عالی و زیبا
تکنولوژی فکر تکنولوژی فکر 3 سال پیش
درود بر شما موفق باشید
فردین امینی فردین امینی 3 سال پیش
با غرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی. انشالله که از سخنان گهربار حضرت عالی نهایت استفاده را داشته باشیم
مریم قابل مریم قابل 3 سال پیش
سلام استاد. چه جالب
امید  شهابی امید شهابی 3 سال پیش
خیلی عالی بوود استاد امشب تو چالش بودم این اطلاعات مرا دوباره روشن کرد خدا بی نیازت کند و رسالتت جهانی شود
محمود تاشک محمود تاشک 3 سال پیش
سلام استاد.این مطالب خیلی عالی بود
فرزانه نقابی فرزانه نقابی 3 سال پیش
عالی ................ زنده باشی
جان افضلی جان افضلی 3 سال پیش
واقعا دوستان بینظیر بود استاد عزیزم خیلی نتیجه گرفتم
عباس آینه عباس آینه 3 سال پیش
سلام وارادت استاد عزیز بسیار عالی مثل همیشه سلامت و شاد باشید
اثمر اسعدی اثمر اسعدی 3 سال پیش
عالی
بهزاد باقری بهزاد باقری 3 سال پیش
سلام و درود خداوند بر پدر تکنولوژی فکر جهانی خدا را شاکر و سپاسگزارم که شما استاد گرانقدر را در مسیر زندگیم قرار داد و بواسطه حضور در دوره الهی نوبل در نظام فکر و باورهایم تحولی شگرف رخ داد 💛💚💙💖💛
زهرا بی غم زهرا بی غم 3 سال پیش
ممنونم پروفسور فوق العاده بود🌹🙏
جواد فتحی جواد فتحی 2 سال پیش
سلام استاد مطالب عالی و آموزنده ممنون
جواد فتحی جواد فتحی 2 سال پیش
سلام استاد بزرگوار مطالب جالب و آموزنده بود ممنون
جواد فتحی جواد فتحی 2 سال پیش
سلام استاد بزرگوار پاینده باشید مطالب جالب و آموزنده بود ممنون
معصومه محمدی معصومه محمدی 2 سال پیش
سلام استاد بسیار عالی بود
معصومه محمدی معصومه محمدی 2 سال پیش
سلام استاد بسیار عالی بود
سعید فلاح پور قادیکلائی سعید فلاح پور قادیکلائی 2 سال پیش
سلام خیلی متشکرم که لیاقت مطالعه مقاله های ارزشمند شما را کسب کردم خدا را شاکرم و همچنین از شما ممنونم که مقاله های اینچنین آموزنده ای را برای انسانهای لایق تهیه نمودید وددر اختیار شان قرار دادید.تندرست و شاد و ماندگار باشید.❤🌹
سعید فلاح پور قادیکلائی سعید فلاح پور قادیکلائی 2 سال پیش
سلام خیلی متشکرم که لیاقت مطالعه مقاله های ارزشمند شما را کسب کردم خدا را شاکرم و همچنین از شما ممنونم که مقاله های اینچنین آموزنده ای را برای انسانهای لایق تهیه نمودید وددر اختیار شان قرار دادید.تندرست و شاد و ماندگار باشید.❤🌹
علی مرادی علی مرادی 2 سال پیش
سلام .من سالهاست نام دکتر رو شنیدم ولی سعادت گوش دادن به سخنان ایشان تا امشب نصیب من نشده بود.امیدوارم که از تجربیات و راهنماییهای استاد بتوانم تغییری در روش عملکردهای زندگیم ایجاد کنم
محمدرضا میرحسینی محمدرضا میرحسینی 2 سال پیش
مفید به خصوص مبحث تعدیل
فریبا آیینی فریبا آیینی 2 سال پیش
خیلی عالی بود مچکرم استاد گرامی
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.