پنج کتاب تاثیرگذار

پنج کتاب تاثیرگذار

به بهانه ترویج فرهنگ مطالعه وکتاب خوانی.


دکتر آزمندیان از پنج کتاب تاثیرگذار می گوید.


مقدمه:
شارل دومنتسکیو می گوید: کتابی که می خوانی، نباید به جای تو بیندیشد بلکه باید تو را به اندیشیدن وادارد!
وقتی در مسیر تحول و رشد قرار گرفته باشی، مطالعه کتاب آن چنان مهم و حیاتی است که بدون آن، خیلی چیزها را در مسیرت نخواهی دید و از کنار آنها به سادگی گذر خواهی کرد.
انسان به طور کلی هم از نظر مدت زمان زندگی و هم از نظر مکانی (تعداد مکانهایی که می تواند برود) بسیار محدودیت دارد و بنابراین نمی تواند خودش به تنهایی تجربه های زیادی داشته باشد. ویژگی مهم کتاب خواندن این است که تجربه هایی که نمی توانی کسب کنی را به تو می دهد.
وقتی رمانی از داستایوفسکی می خوانی، توصیفات مکانی، زمانی، انسانها و شخصیتها، به حدی زیبا و قدرتمند است که می توانی در آن فضا قرار بگیری و تجربه قهرمانان و شخصیتهای داستان و مکان زندگی آنها را به خوبی درک و لمس کنی و آن تجربه ها را برای خودت داشته باشی. مثلا با خواندن رمان "جنایت و مکافات" به سَن پترزبورگ قرن 19 میلادی سفرخواهی کرد و با اشخاص و موقعیتهای مختلف آَشنا می شوی و این در نوع خود سفرِ تجربیِ خیالی بسیار حیرت انگیزی است!
هر کتابی، تجربه چندین ساله نویسنده اش است که صرفا با خواندن دقیق آن می توانی به همه آن تجربه ها به نوعی دست پیدا کنی! اگر در مسیر رشد قرار گرفته ای، خواندن کتابهایی در حوزه اقتصاد رفتاری و تحول شخصی می تواند برای تو بسیار کمک کننده باشد.


اگر بخواهم اقتصاد رفتاری را به طور خیلی کلی توضیح بدهم باید بگویم که اقتصاد رفتاری، به بررسی انتخاب‌های ما می پردازد و به اتخاذ تصمیم‌های بهتر و بهینه تر یاری می رساند. به بیان ساده، اقتصاد رفتاری، علم روانشناسی اقتصادی است.
اقتصاد رفتاری، مدتهاست که بیشتر مورد توجه همه قرار گرفته است. وقتی کمیته نوبل، جایزه نوبل خود را یک بار به دانیل کانمن و بار دیگر به ریچارد تالر اهدا کرد، اهمیت این موضوع بیش از پیش برای همه آشکار شد.
در حوزه اقتصاد رفتاری و تحول شخصی من پنج کتاب را به شما برای خواندن پیشنهاد می کنم:

کتاب اول این لیست، "تفکر سریع و آهسته"  نوشته دانیل کانمن است.



استیون لویت (از معروف ترین اقتصاددانان آمریکا که در سال ۲۰۰۶ از سوی مجله‌ی تایم به‌عنوان یکی از صد شخصیت تأثیرگذار دنیا انتخاب شد) در مورد او می گوید: "شاید هیچکس بر روی این سیاره نباشد که بهتر از کانمن، چرایی و چگونگی تصمیم‌گیری و انتخابهای ما انسانها را درک کند". با چنین ستایشی بهتر می توانیم به میزان تاثیرگذاری کانمن پی ببریم.
کانمن را از جهتی پدر علم اقتصاد رفتاری می دانند. او تالیفات بسیاری دارد و این کتاب یکی از بهترین نوشته های تحلیلی اوست. مهارت تصمیم‌ گیری یکی از مهم‌ترین مهارت های زندگی است که همیشه برای انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه‌ ها و گرفتن تصمیمات صحیح و منطقی به آن احتیاج داریم. این کتاب به تحلیل دو بخش از ذهن که از نظر کانمن اندیشه و تفکر ما را هدایت می‌کند می‌پردازد. بخش اول تفکر سریع و احساسی است و بخش دوم تفکر آهسته و منطقی. کتاب با شیوه شگفت انگیزی به بررسی مسائلی شبیه به این پرسشها می پردازد که انسان چگونه می‌اندیشد؟ چه عواملی بر روی تصمیمات او اثرگذار است؟
به نظرم با کتاب کانمن به دستاوردهای خوبی خواهیدرسید!

دومین کتاب فهرست من "سُقُلمه"، نوشته ریچارد تایلر است.



تایلر نیز مانند کانمن، موفق به دریافت جایزه نوبل شده است. او پروفسور و استاد علوم رفتاری و اقتصاد است. آکادمی علوم سلطنتی سوئد در مورد این انتخاب گفته است که مشارکتهای او باعث ایجاد یک پل بین تحلیلهای اقتصادی و روانشناختی تصمیم‌ گیری فردی شده ‌است. همچنین یافته های تجربی و دیدگاه‌ های نظری او در ایجاد زمینه جدید و سریع در حال رشد اقتصاد رفتاری علت برگزیدن وی برای این جایزه است. کتاب او که تحت عنوان سقلمه به فارسی ترجمه شده ( البته شاید ترجمه خیلی مناسبی برای عنوان این کتاب نباشد) از پرفروش ترین کتابهای دنیا در حوزه کسب و کار نیز بوده است. تایلر در این کتاب، بر روی مسئله طراحی و هدایت رفتار مردم و همچنین نحوه بهبود تصمیم گیری و تصمیم سازی، متمرکز است.
با کتاب تایلر به دستاوردهای خوبی خواهیدرسید!

سومین کتاب این فهرست، "نابخردی های پیش بینی پذیر"، نوشته دن آریلی است.



آریلی هم از بزرگان حوزه اقتصاد رفتاری است که آثار او بسیار محل توجه بوده است. دن آریلی در میان ایرانیان نیز شناخته شده است. و از او آثاری ترجمه شده است. یکی از مهمترین کتابهای او، همین کتاب است. خود آریلی در مورد کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر (یا در ترجمه فارسی دیگر با عنوان بی‌منطقی‌های هر روز ما) می گوید: علاقه نظری و کاربردی من به نابخردی، مرا به حوزه نوپای اقتصاد رفتاری کشاند، که در آن عادتهای عجیب را به عنوان عنصر بنیادی رفتار آدمی در نظر گرفته ام. در پژوهشهایم، من به گستره ای از نقاط ضعف آدمی پرداخته ام و پرسش هایی مانند اینها را پیش کشیده ام: چرا هنگامی که چیزی رایگان است، سخت هیجان زده می شویم؟ نقش عواطف در تصمیم گیری های ما چیست؟
نباید تصمیمهای غیرعقلانی (نابخردانه) را با تصمیمهای غیرمنطقی یکی دانست. دن آریلی تلاش می کند که بگوید، مدلهای اقتصادی سنتی که برای انسان در نظر گرفته شده است و بر طبق این مدلها، رفتارها و تصمیمات تحلیل و تفسیر می شوند، دیگر از دور خارج شده اند. آریلی معتقد است که رفتار انسانها کاملا پیش بینی ناپذیر است و بنابراین باید به فکر مدل دیگری منطبق با این انسان بود! کتاب به طور کلی به شیوه های انتخاب کردن، تصمیم گیری و چگونگی رفتار یا تغییر رفتار انسانها می پردازد. بنابراین، خواندن این کتاب شیرین را از دست ندهید!
با کتاب دن آریلی بی شک به دستاوردهای خوبی خواهیدرسید!

چهارمین کتاب این لیست، قدرت عادت، نوشته چارلز دوهیگ است.



چارلز دوهیگ، نویسنده ای خلاق است که موفق شده جایزه پولیتزر (معتبرترین جایزه روزنامه نگاری در آمریکا) را از آن خود کند. او با کتاب بسیار دلنشین و قدرتمند قدرت عادت، توانست شهرت بیشتری را برای خود کسب کند.
عادتها چیستند؟ چگونه الگویی دارند؟ چگونه می توان آنها را تغییر داد؟ کتاب قدرت عادت، تحلیل دقیق و عالی از بحث انسان و عادتهایش دارد. او اعتقاد دارد که انسان زمانی می تواند به موفقیت نزدیک شود که الگوهای رفتاری و ذهنی ای را که به زندگی او شکل بخشیده اند به خوبی بشناسد و بیاموزد که چگونه به تغییر و بازسازی آنها دست بزند.
با کتاب چارلز دوهیگ به دستاوردهای خوبی خواهیدرسید!

و در نهایت در لیست من، کتابی در زمینه تحول شخصی و زندگی است. کتابی است که خود من آن را به نگارش درآوردم و پس از استقبال زیاد، توسط انتشارات مک گراهیل آمریکا به زبانهای چینی و عربی نیز ترجمه و چاپ شد.



این کتاب THINK YOURSELF SUCCESSFUL نام دارد که توسط مک گراهیل ناشر بزرگ آمریکا به چاپ رسید. نسخه فارسی آن نیز به نام تکنولوژی فکر ( چگونه راه سعادت را یافتم؟) در دسترس علاقه مندان و همه افرادی که خواستار تحول، تغییر و رشد در شخصیت و زندگی خود هستند، قرار دارد.
تکنولوژی فکر روشی زیبا برای هدایت و برنامه‌ریزی ضمیرناخودآگاه انسان است، تا به کمک آن باورهای زیبا و روحیه عالی در انسان ساخته شود، تا انسان از رهگذر داشتن باورهای درست و اعتماد به نفس و احساس شخصیت و نیز کسب روحیه ای عالی و با نشاط، بتواند اندیشه های بزرگی را در ذهن خود خلق کند.
خواندن این کتاب شگفت انگیز را از دست ندهید!

دوستدار شما دکتر علیرضا آزمندیان





نظر کاربران

داریوش اماناللهی داریوش اماناللهی 3 سال پیش
سلام خیلی خوشحال ‌خرسندم که با دکتر آشنا شدم دوست دارم کتاب دکتر رو بخونم به زودی می‌خرم ‌شروع به خوندنش میکنم💪
محسن رجبی محسن رجبی 3 سال پیش
سلام وخداقوت به استادعزیزوتوانمندم وتیم پرتلاش تکنولوژی فکر خداوند روسپاسگذارم که بالغ بر11سال افتخار آشنایی بااستادم رو دارم ودرطول1سال گذشته باآموزشهای بینظیرنوبل تاثیرات و تغییرات بنیادی رو رقم زدم ومثل همیشه وظیفه خودم می‌دونم به توصیه استادم پودر معنویم این کتابها رو تهیه کنم وبخونم وار خداوند خواهانم کمکم کنه که به آینده خودم متعهدباشم وتکنیکها رو عمل کنم ارادتمندمحسن رجبی
لطف الله لطیف پور لطف الله لطیف پور 3 سال پیش
خیلی عالی
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.