تجربه ها می مانند، کالاها از بین می روند

تجربه ها می مانند، کالاها از بین می روند

تجربه ها می مانند، کالاها از بین می روند


جیمز همبلین؛ نویسنده و از دبیران ارشد سایت آتلانتیک، میگوید:
فرض کنید مقداری پول دارید و برای هزینهی آن دو راه پیش رویتان است: یکی اینکه به مسافرتی خانوادگی بروید و دیگر اینکه یک گوشی تازه بخرید. ممکن است فکر کنید که سفر تمام میشود و چیزی از آن نمیماند، اما از گوشی میتوانید مدتی طولانی استفاده کنید. اما تحقیقات تازه در حوزهی اقتصاد رفتاری نشان میدهد این فکر اشتباه است. یعنی برخلاف تصور ما، لذت سفر در ذهنمان میماند و لذت گوشی تازه خیلی زود فراموش میشود.(1)
رشد و توسعه ی فردی که در موفقیت انسان نقش مهمی را ایفا میکند، مستلزم برخورداری از سخت کوشی، نظم و پشتکار است. آن چیزی که بیش از همه در این راستا میتواند تحریک کنندهباشد، یادگیری مداوم، ممارست در تمرین، تقویت مهارتها و خودشکوفایی است. به طور کلی میتوان گفت که رشد، نتیجهی تربیت و آموزش است. 

تربیت و آموزش چگونه ممکن میشود؟

پس از سالها مطالعه، کار و آموزش بر روی چگونگی شخصیت سازی و ارتقای مهارت های فردی برای توسعه و رشد شخصیت و زندگی انسان ها، تردیدی ندارم که بیشتر مردم آموزش را در درجهی دوم اهمیت قرار میدهند. البته این موضوع گاهی به صورت خودآگاه انجام میگیرد و در بیشتر مواقع خود فرد اطلاعی از این امر ندارد و در توهم خودش مسیر درستی را در زندگی در پیش گرفتهاست (که البته مسیر کاملا اشتباهی است). بیشتر مردم دو چیز را از دست میدهند. دو گنج اصلی در زندگی شان برای بدستآوردن آگاهی و دانایی:

زمان و تجربه

زمان آنجاهایی از دست میرود که ما یا همیشه منتظریم که اتفاق، شانس یا معجزه ای در زندگی مان رخ دهد و یا انگار اصلا متوجه این اتلاف وقت هم نیستیم و لحظات را بیهوده تلف میکنیم، مثل تلف کردن وقت هنگام تماشای برنامههای تلویزیون بدون هیچ دستاوردی.



آبراهام لینکلن (2) در جایی میگوید: من هر روز با کار و تلاش و تحقیق و مطالعه، آمادگی لازم را برای جلب شانس و اقبال و جذب موقعیتی که سزاوارش هستم فراهم میکنم.

وقتی زمان را از دست بدهید، قطعا تجربه ها را هم از دست خواهید داد. 

به همین دلیل اگر کمی بیشتر به زندگی روزمرهی افراد دقت کنیم، متوجه میشویم که تقریبا همه شبیه به همدیگر زندگی میکنند. انگار همه به نوعی کپی و بدلی از همدیگر هستند!
امروزه وضعیت خطرناکتر شدهاست. جذابیت کالاها سبب شده که ورود آنها به چرخهی زندگی، تاثیرات منفی بیشتری را به بار بیاورد. لذت داشتن کالا به حدی است که برای بدست آوردن آن دست به هر کاری میزنیم و یکی از وحشتناکترین این تخریبها و نابودیها، تخریب تجربه است. باید بدانید که تجربه، بیش از کالا انسان را مسرور میکند و باعث نزدیک شدن انسان به موفقیت میشود.
قبول دارم بسیار کار سختی است که داشتن تجربه را به داشتن کالا ارجحیت بدهید. چرا که ذات کالاها، تزریق نوعی احساس نیاز و کمبود به انسان است. انسان به لحاظ روانی حتی اگر واقعا نیازی به آن کالا در زندگی اش نداشتهباشد، چون به دام این احساس نیاز افتادهاست، به سمت آن کشیده میشود. 
به گفتگوهای بیشتر افراد که دقت کنیم میبینیم چنین شکلی دارند:
چه موبایل جدیدی به بازار آمده؟ 
در حالی که پرسشها باید اینگونه تغییر شخصیت پیدا کند:
چه محصولی میتواند به من کمک کند؟ چه مهارتی را باید یاد بگیرم که در راستای هدفی که دارم بیشتر به من کمک کند؟ و پرسشهایی از این دست. 
آری، زمان آن رسیده که کمی بیشتر فکر کنید. بهترین نوع خرید، خریدن تجربه است. نمونههایی از خریدن تجربه از این قرار است: سفر کردن، رفتن به کنسرت، رفتن به سمینارهای آموزشی، داشتن محصولات آموزشی و مهارتی، تماشای فیلم در سینما یا در خانه، کتاب خواندن.
وقتی به سوی خریدن تجربه میل پیدا کنید، از نظر شخصیتی بسیار تغییر خواهیدکرد. نوعی رشد چشمگیر. تجربه، همیشه باعث ارتقای اندیشه، تعمیق احساس و وسعت دید شما میشود. تجربه، شما را به عمق میبرد و کالا، ( البته منظور کالاهای غیرضروری است) شما را در سطح باقی میگذارد و هیچ کمکی به پیشرفت شما نمیکند.


برای اثبات سخنم، کافی است که به لیست کالاهایی که دارید، نگاهی بیندازید و ببینید که کدام یک از آنها باعث پیشرفت واقعی شما شدهاست.
به طورکلی، خرید تجربه، نوعی سرمایه گذاری بر روی خود و زندگی تان است. به عبارتی، هزینهای که برای آن پرداخت میکنید، باعث خلق و تولید تجربه و مهارتی گرانبها و ارزشمند در شما میشود که با به کاربستن آن در مواقع بحرانی زندگی، ارزش واقعی خودش را نشان میدهد.
نکتهی مهم این است که در ابتدا خریدن تجربه، بسیار سخت است و با نوعی اکراه توام است، اما پس از اقدام به خرید و تجربه کردن آن، به مرور احساس رضایتمندی و خرسندی خاصی به انسان دست میدهد. این احساس بسیار ماندگارتر از خریدن یک موبایل است. بنابراین برای رسیدن به موفقیت سعی کنید تا آنجا که میتوانید:
خریدهای مادیتان را به سمت تجربیشدن ببرید و بیشتر تجربه بخرید.



توضیحات:
(1) به نقل از نشریهی ترجمان علوم انسانی، شمارهی هفتم، تابستان 1397، ص109
(2) شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده که در 1865 میلادی ترور شد. او در سال 1862 اعلامیهی ضد بردهداری را به متمم قانون اساسی آمریکا افزود و به همین دلیل در آن کشور بسیار محبوب و شناخته شدهاست. 







دوره آموزشی آنلاین موفقیت در 150 روز




نظر کاربران

سید عباس سعادتی سید عباس سعادتی 3 سال پیش
سلام و درود به استاد عزیزم من چندین ساله که به طور مجازی از تجربیات و آموزش های شما استفاده میکنم و خدا رو بینهایت سپاسگزارم که مرا به این راه کشاند و روز به زور بر موفقیت هایم افزوده شده و باورم نسبت به همه چیز حتی خدا نیز عوض شده و زندگی سراسر عشق و محبت دارم.
خسرو فوقانی خسرو فوقانی 3 سال پیش
آموزنده بود.
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.