چگونه زندگی بهتری داشته باشیم؟

چگونه زندگی بهتری داشته باشیم؟

چگونه زندگی بهتری داشته باشیم؟

چگونه بیندیشیم تا زندگی را هنرمندانه‌تر درک کنیم و بتوانیم همچون یک هنرمند، به زیبایی از پس مشکلات زندگی برآییم و آنها را یکی‌یکی حل کنیم؟ ویژگیهای یک زیست هنرمندانه چیست؟ هنر حل کردن مسائل و یافتن راه حل برای مشکلات زندگی چیست؟
من در این‌جا به تو پیشنهاداتی می‌دهم تا با مشکلات، هنرمندانه مواجه شوی، هنرمندانه آنها را تفسیر و تحلیل کنی و هنرمندانه حل‌شان کنی. با این کلیدها تو به‌عنوان مدیر و مهندسِ کارگاهِ ذهنت، می‌توانی زیباترین اندیشه‌های هنرمندانه را در ذهنت بپرورانی و آنها را عملی کنی.

کلید اول: زندگی را جدی بگیر.

زندگی را که با اندیشه‌های خود می‌سازیم، به‌عنوان یک موهبت الهی جدی بگیریم و به فلسفه‌ی زندگی توجه کنیم و به دنبال ارزش‌های خود باشیم. ارزش‌های انسانی الهی این باید استراتژی جامع و کلی تو در کارگاه ذهنت باشد. دقیقاً تصور کن که تو هنرمندی هستی که قلم اندیشه را در دست گرفته و با مُرَکّب باورهایت می‌خواهی بر بوم ذهنت یک نقاشی بکشی که شگفت‌انگیز شود. شرط اینکه بتوانی یک اندیشه‌ی شگفت‌انگیز را در ذهنت خلق کنی که بازتاب آن در دنیای بیرون باشد، آن است که زندگی را جدی بگیری. زیرا تو باید یک انسان قدرتمند بشوی، یک انسان مطمئن، یک انسان در وادی یقین نه در وادیِ تردید، یک انسانِ شفاف و روشن و قدرتمند که زندگی را جدی گرفته، که می‌خواهد در این دنیا خوب زندگی کند و نمی‌خواهد زندگی را سمبل کند و برود.


کلید دوم: در فضای کار و زندگی احساس رسالت و مسئولیت کن.

احساس کن تو مدیر و رهبر زندگی هستی. این یک جمله‌ی الهی‌ست. هرکدام از ما سکان‌دار کشتی زندگی خود هستیم و عده‌ای را هم در آن سوار کرده‌ایم. دست‌ِکم به‌خاطر دیگران، به‌خاطر پدر و مادرت، بچه‌هایت، خواهر و برادرت، دوستانت و به‌خاطر مردم ایران. بله به خاطر مردم ایران! چرا که همه‌ی ما در یک کشتی نشسته‌ایم. زندگی تو بر من هم مؤثر است. تفکرات منفی و بدِ تو نه تنها بر خودت و اطرافیانت، بلکه برای ملت ایران هم بد است، برای کشور ایران هم بد است و به حیثیت ایران لطمه می‌زند.
این سه ویژگیِ هنرمندانه اندیشیدن را اخیراً از یکی از متفکران آمریکایی شنیده‌ام.
اولین ویژگی: پُر رنگ و برجسته باش. همه‌جا باید پر رنگ ظاهر شوی. جایی که حرف می‌زنی محکم حرف بزن تا متوجه تو باشند. در ملاقات‌ها با دیگران پررنگ ظاهر شوی، عالی فکر می‌کنی و اعتماد به‌نفس زیبایی خواهی داشت.
دومین ویژگی: هر کجا که حاضر می‌شوی پرقدرت و با صلابت حاضر شو. بگذار حرف زدنت تمام توجهات را به سوی تو بکشاند.
سومین ویژگی: در هر جمعی با انرژی حاضر شو، تا جایی که حضورت به دیگران هم نیرو بدهد و رخوت و خستگی را از جمع‌ دور کند.

کلید سوم: بهانه بی بهانه.

در این کلید سِرّی از رازهای خداوند خوابیده است و تمام تفاوت بزرگ بین فقر و ثروت، بین جهنم و بهشت، بین افسردگی و نشاط و بین امید و یأس را در خود نهان کرده است.


آدم‌های تنبل، بی‌عُرضه، ناتوان و فقیر همیشه یک چیزی را بهانه می‌کنند که از زیر کار در بروند. آنها نمی‌خواهند شرایط کنونی خود را بپذیرند. لذا، تو باید شرایطت را بپذیری، این پذیرش موجب تغییر می‌شود و راه بهانه را سد می‌کند. تلاش کن تا شرایط موجود را به شرایط مطلوب تبدیل کنی.
چو تو خود ‌کنی اختر خویش را بد
مدار از فلک چشم نیک اختری را

کلید چهارم: مقاصد زندگی را کاملاً مشخص کن.

به من بگو در زندگی کجا می‌روی؟ به دنبال که هستی؟ به دنبال چیستی؟ زندگی یک مسیر است و هدف‌ها مقصدهایی در میانه‌ی راه.
لذا خوش به سعادت انسانی که در زندگی‌اش هم چشم‌انداز دارد و هم مأموریت. به نظرتان آدم‌ها چه هدفی را می‌توانند بزنند؟ آنها هدفی را می‌توانند بزنند که آن را از قبل دیده باشند. لذا انسان‌ها در زندگی به چیزی می‌توانند برسند که از قبل آن را دیده باشند.

کلید پنجم: تمام صحنه‌های زندگی را باید با برنامه‌ریزی و مدیریت زمان خلق کنی.

مدیریت عمر و مدیریت زمان مسئله‌ای است که تاکنون بارها بدان پرداخته‌ام. در اینجا مطالب پیش‌گفته را مکرر نمی‌کنم، اما یادآوری می‌کنم که مدیریت عمر و زمان بسیار اهمیت دارد. آن را جدی بگیر.

کلید ششم: به دنبال ایده‌ها، علوم و تکنولوژی‌های جدید باش.

مرتباً روش‌های نوین و علمی را یاد بگیر و انسان نوآوری باش، یک انسان مدرن باش نه یک فرد سنتی. کار با اینترنت را بیاموز. زبان‌های خارجی، خصوصاً انگلیسی را یاد بگیر. ببین در دنیا انسان‌ها چگونه پول درمی‌آورند، چگونه بازاریابی می‌کنند، چگونه همسری مناسب پیدا می‌کنند، چگونه محبوب خودشان را پیدا می‌کنند.

کلید هفتم: بَر روی داشته‌های خود تمرکز کن و سپاسگزار باش.

روحیه‌ی سپاسگزاری انسان را جذاب و محبوب دیگران می‌کند. انسان را مثبت‌اندیش و قانونمند می‌کند، انسان را مغناطیسِ دستاوردها می‌کند.

کلید هشتم: بر دایره‌ی دوستی‌های خودت بیفزا.

از تو می‌خواهم در رابطه با انسان‌ها آنها را که می‌توانی تصحیح کنی، تصحیح‌شان کن و آنهایی که قابل اصلاح نیستند از دنیای خودت بیرون کن و به جای آنها عقاب‌ها را جایگزین کن تا به تو کمک کنند.

کلید نهم: از اساتید خوب و موفق زندگی الگوبرداری کن.

برای خود الگو و مدلی داشته باش و عمرت را با سعی و خطا تلف نکن و آن‌چه که دیگران کرده‌اند و نتیجه‌ی بدی گرفته‌اند را تکرار نکن.
قانون آهنین جهان هستی: رد پای بزرگان را دنبال کن. آیا در زندگی‌ات کسی هست که پایت را جای پای او بگذاری؟ کسی هست بگویی می‌خواهی مثل او باشی؟ این قانون می‌گوید اگر تو هم کارهایی که افراد موفق کرده‌اند، با آن کارها توانمند و ثروتمند شده‌اند را انجام بدهی، دقیقاً به همان دستاوردها می‌رسی که آن‌ها رسیده‌اند. اگر تو هم همان‌گونه که آنها می‌اندیشند، بیندیشی، دقیقاً انسان توانمندی می‌شوی و به همان دستاوردها می‌رسی.

کلید دهم: به همه‌ی نعمت‌های الهی و انسان‌ها عشق بورز و چیزی را محکوم نکن.

این شاه‌کلیدها و دسته‌کلید دست تو می‌باشد تا بتوانی در این کارگاه زیبا فکر کنی و هنرمندانه بیندیشی وگرنه نمی‌توانی. پس هیچ نعمتی را در این دنیا محکوم نکن. هر آنچه را محکوم کنی از دست می‌دهی و به هر آنچه عشق بورزی، جذبش می‌کنی.

کلید یازدهم: مرتب به دنبال ارتقاء خودت باش.

تفکر علمی و دانشگاهی داشته باش. مرتب آموزش ببین، کتاب بخوان و سی‌دی‌های آموزشی گوش کن. یک دقیقه از وقتت را هم نباید تلف کنی. مدیریت زمان و عمر در همه جا. آشپزخانه، در حین رانندگی، در صف اتوبوس! آری آموزش انسان‌ها را ارزشمند‌تر می‌کند.
دوستدار شما دکتر علیرضا آزمندیان


جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره آنلاین موفقیت در 150 روز کلیک کنید



نظر کاربران

مریم نظری عیانو مریم نظری عیانو 3 سال پیش
عالی بود. مثل همیشه. و سعی میکنم حتما دستورات و گفته های استادم رو اجرا کنم.واینکه وقتی این متن رو میخواندم صدای پر صلابت استاد ازمندیان در گوشم زمزمه میکردم.خوشحالم که هستید استاد عزیز.
حمید نوروزی حمید نوروزی 3 سال پیش
بسیار عالی.
بهروز نیکویی بهروز نیکویی 3 سال پیش
سلام مهم ترین چیزی که ازاستاد عزیزم یاد گرفتم ما تبدیل به اونی میشی که مدام بهش فکر میکنی الله اکبر که چه کرد این جمله در زندگی من امان قدرت فکر امان از اندیشه و خوشبحال اون کسی که اندیشه های الهی در سر خودش داره استاد عزیزم دوست دارم انسانی فردا به دستاوردی میرسد که امردز رویایی الهی در سر داشته باشد یاحق
امیر حسین جعفری امیر حسین جعفری 3 سال پیش
بسیار عااالی
رسول سمینی رسول سمینی 2 سال پیش
بسیار عالی بود خداوند🕋بزرگ نگهدارتان باشد
معصومه دلاور معصومه دلاور 1 سال پیش
بسیار ممنون وسپاس گزارم از استاد گران قدر جناب آقای دکتر آزمندیان ازمطالب مفیدی که در اختیارما قرار می دهند.
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.