مخاطب شناسی در سخنوری

مخاطب شناسی در سخنوری

مخاطب شناسی در سخنوری
شناخت مخاطب در سخنرانی امری ضروری است که شما دوست عزیز برای آنکه بتوانید سخنوری موفق باشید باید بتوانید مخاطبان حوزه فعالیت خود را بشناسید و بتوانید مطابق با نیازها و دغدغه‌های آن‌ها سخنرانی کنید و درصدد برطرف کردن خواسته‌های آن‌ها باشید و انتظارات آن‌ها را برآورده کنید.

در ابتدا باید بدانیم که معنا و مفهوم مخاطب چیست؟ مخاطب به کسی گفته می‌شود که به سخنان فردی که سخنرانی می‌کند گوش فرا می‌دهد بنابراین یک سخنران، محتوا و مطالب را برای مخاطب آماده و عرضه می‌کند.




به‌طورکلی مخاطب شناسی را به دو گروه کلی تقسیم می‌کنیم:

۱) شناخت مخاطب محیطی
۲) شناخت مخاطب دموگرافی (سن، تعداد، جنسیت، میزان تحصیلات، ملیت، شغل و...)
مخاطب محیطی:
شما به‌عنوان یک سخنران باید بر شرایط و موقعیت واقف باشید و بدانید که با توجه به شرایط محیط و شرایط حاکم بر جامعه سخنرانی خود را انجام دهید.

مثلاً هنگامی‌که در زمستان سخنرانی دارید و برف باریده در مورد شرایط آب‌وهوا کمی صحبت کنید و با شور و هیجان از این نعمت پروردگار صحبت کنید تا توجه مخاطب را جلب کنید.

یا اگر در ایام سوگواری ائمه اطهار سخنرانی دارید در سخنان خود آن را یادآور شوید و تسلیت بگویید و یاجمله‌ای از آن عزیز نقل کنید، بنابراین حتماً جو و شرایط محیطی را در نظر بگیرید و با توجه به آن در سخنرانی خود زمانی هرچند کوتاه را اختصاص دهید.

مخاطب دموگرافی( جمعیت‌شناسی):
در سخنرانی‌های خود حتماً باید چندین مورد را در نظر داشته باشید ازجمله:

تعداد افرادی که در سخنرانی شما حضور دارند
گروه سنی افرادی که برای آن‌ها سخنرانی می‌کنید:
آیا مخاطبان شما افراد جوان را در برمی‌گیرد؟ و یا افراد نوجوان؟ و یا افراد میان‌سال؟

اگر همه این گروه‌های سنی در سخنرانی‌های شما حضور پیدا می‌کنند شما باید در سخنان خود و با توجه به موضوع سخنرانی که دارید از مخاطبان خود سؤال‌هایی را داشته باشید و با توجه به پاسخ‌هایی که آن‌ها میگویند از نیازهای آن‌ها آگاه شوید و تلاش کنید که انتظارات آن‌ها را برآورده کنید.

میزان تحصیلات افرادی که در سخنرانی شما حاضر می‌شوند:
سخنرانی شما برای یک دانش‌آموز با یک فردی که تحصیلات عالی دارد متفاوت باید باشد، شما باید از میزان تحصیلات مخاطبان خودآگاه باشید تا بتوانید مطابق با آن سخنرانی کنید. بدیهی است که هرچه فرد تحصیلات بالاتری داشته باشد شما قادر خواهید بود از مثال‌ها و جملات سخت‌تری استفاده کنید.

دانستن شغل مخاطبان:
سخنرانی برای گروهی از افراد که پزشک هستند با افرادی که مهندس هستند و یا کارمند هستند و... متفاوت است لذا بهتر است سخنان خود را مطابق با این موضوع آماده کنید تا مخاطبان شما در جلسه سخنرانی شما بتوانند آنچه را که نیاز به آموزش دارند فرابگیرند.

آگاهی از نگرش و اعتقادات مخاطبان (ملیت):
اگر شما یک سخنران بین‌المللی هستید باید اطلاعات کافی در مورد ملیت‌های گوناگون داشته باشید تا بتوانید با توجه به این موضوع سخنانی قابل‌درک و گیرا را بیان کنید.

در نظر داشته باشید که در سخنرانی‌های خود به‌تمامی ملیت‌ها و اعتقادات مختلف احترام بگذارید و در این موضوع بسیار محتاطانه رفتار کنید تا بتوانید مخاطبان خود را حفظ کنید.

دانستن تعداد زنان و مردان حاضر در سخنرانی:
این امر به شما کمک می‌کند که مثال‌های مرتبط با جنسیت مخاطبان خود را مطرح کنید و از ویژگی‌های آن‌ها با توجه به نوع جنسیتشان بزنید.



آگاهی به این عوامل به شما کمک خواهد کرد که شناختی درست از مخاطبان خود داشته باشید و سخنرانی جذاب و گیرا داشته باشید و قادر خواهید بود که نیازها و خواسته‌های مخاطب خود را تا جای ممکن برآورده سازید.

نظر کاربران

برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.