انواع سخنرانی

انواع سخنرانی

انواع سخنرانی
بیشترین سرمایه‌ای که بر روی کره زمین تلف می‌شود همانا استعدادها و توانایی‌های استفاده‌نشده انسان است. همه ما توانایی و قدرت سخنوری راداریم چراکه سخنوری یک مهارت است و همه قادریم این مهارت را کسب کنیم و از آن در زندگی خود بهره‌مند شویم، اما راه کسب این مهارت نیاز به تلاش و همت شما عزیزان دارد.

قبل از اینکه هر تحولی در زندگی ما رخ دهد، باید آن تحول در ذهن و درون ما اتفاق بیفتد. اگر می‌خواهید سخنران موفق و خوبی شوید، باید از خودتان آغاز کنید و در خودتان جرئت و شهامت عبور از مسیر پرپیچ‌وخم زندگی را ببینید.

تمام انسان‌های موفق تاریخ، یک نقطه عطف در زندگی خود داشته‌اند، امروز یک نقطه عطف در زندگی شماست پس امروز را دریابید! خواستن به‌تنهایی کافی نیست باید دست بر زانو بگذارید و برخیزید و شروع کنید و انگیزه کافی برای رسیدن به خواسته‌تان را تا انتهای مسیر داشته باشید.

بنابراین هر انسانی باید بتواند سخن بگوید و موفق‌ترین انسان‌ها در دنیا، سخنوران موفق هستند، لذا ما در این مقاله کوشش کردیم تا شما دوست عزیز با سخنوری و انواع سخنرانی آشنا شوید.





اصولاً چهار دسته سخنران در دنیا وجود دارد:

۱) informational speaker
۲) motivational speaker
۳) inspirational speaker
۴) transformational speaker
در اینجا به‌اختصار هرکدام را توضیح می‌دهیم.

۱) سخنرانی اطلاعاتی (informational speaker)
این سخنرانان فقط اطلاعات را می‌دهند و می‌روند و کاری ندارند که چه تأثیری می‌گذارند و طرف مقابل چه می‌کند مانند معلمی که درس خود را می‌دهد و می‌رود و یا هر معلم دیگری. کاری ندارد که حالا مردم چه نتیجه‌ای از درس او گرفته‌اند این سخنرانان فقط اطلاعاتی را منتقل می‌کنند.

۲) سخنرانی انگیزشی (motivational speaker)
سخنرانان انگیزشی کسانی هستند که انگیزه می‌دهند و به مخاطب خود آموزش می‌دهند که چگونه می‌توانند باانگیزه و باقدرت در کارها و در زندگی خود پیش بروند.

۳) سخنرانی الهام‌بخش (inspirational speaker)
این سخنرانان کسانی هستند که با سخن خود در عمق دل انسان‌ها نفوذ می‌کنند و حس‌های درونی آن‌ها را منقلب و برانگیخته می‌کنند و این سخنرانان درواقع تغییری در درون انسان‌ها به وجود می‌آورند.

۴) سخنرانی تحول برانگیز (transformational speaker)
سخنرانانی که تحول در وجود انسان‌ها ایجاد می‌کنند و کسانی هستند که می‌توانند تحول در دنیای یک انسان، در باور، در شخصیت، در ذهن و در وجود آن فرد ایجاد کند.

پس شما دوست عزیز برای آنکه تبدیل به یک سخنران موفق باشی بهتر است مسیر حرکت خود را در این چهار گروه پیدا کنی اما پیشنهادی که به شما می‌دهیم این است که تلاش کنید که به‌عنوان یک سخنران تحول‌آفرین باشید و رسالت شما در این باشد که صرفاً کسی نباشید که حرف بزنید و انگیزه بدهید، حتی الهام بخشیدن هم کافی نیست شما باید بتوانید به‌عنوان بک سخنران، تحولی در زندگی یک انسان ایجاد کنید و برای مخاطبان خود تأثیرگذار باشید. آنگاه با تحول در زندگی یک انسان منجر به تحول در یک جامعه خواهید شد.

از سوی دیگر یک سخنران باید سه اصل را در سخنان خود رعایت کند و به کار بگیرد.

۱)Energyانرژی در کلام
یک سخنران باید بتواند باانرژی که در کلامش نهفته است مخاطبان خود را مجذوب کند چراکه این انرژی در کلام به فرد مقابل منتقل می‌شود و در آن فرد ایجاد شور و انگیزش می‌کند.

۲) Entertainmentسرگرم‌کننده بودن کلام
سعی کنید به‌عنوان یک سخنور مهارت این را داشته باشید که کلامتان برای مخاطبان کسل‌کننده نباشد و باید سرگرمی را چاشنی کلام خود کنید تا مخاطب شما سرگرم شود.

۳) Educationآموزش در کلام
یک سخنران خوب کسی است که بتواند دانش خود را در قالب سرگرمی و باانرژی به مخاطب خود آموزش دهد.

شما باید بتوانید این سه اصل را در کلام خود به کار بگیرید یعنی باید بتوانید با کلام خود در کنار آموزشی که می‌دهید سخنتان برای طرف مقابل سرگرم‌کننده و انرژی‌بخش باشد تا بتوانید قوی و مؤثر ظاهر شوید.

نظر کاربران

برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.