پیش‌نیازهای یک‌سخن مؤثر

پیش‌نیازهای یک‌سخن مؤثر

پیش‌نیازهای یک‌سخن مؤثر
همه ما دوست داریم هنگامی‌که با دیگران صحبت می‌کنیم آن‌ها به سخنان ما علاقه داشته باشند و سخن ما بتواند بر روی آن‌ها مؤثر واقع شود به همین منظور تلاش‌های بسیاری را برای بهتر صحبت کردن و صحبت مؤثر داشتن انجام می‌دهیم که ممکن است آن‌طور که ما انتظار داریم تلاش‌هایمان مثمر ثمر واقع نشود و متوجه می‌شویم که دیگران علاقه‌ای به شنیدن صحبت‌های ما ندارند، اما چرا؟ چگونه باید سخن قدرتمند و بانفوذی داشته باشیم؟

برای این منظور باید چندین عادت را کنار بگذاریم تا بتوانیم به‌عنوان یک سخنران خوب ظاهر شویم

۱) غیبت
غیبت کردن و بدگویی کردن پشت سر کسی، شمارا فردی غیرقابل‌اعتماد جلوه می‌دهد شما نمی‌توانید با این کار علاقه کسی را برای شنیدن صحبت‌هایتان جلب کنید.

۲) قضاوت کردن
باید در نظر داشت که انسان‌ها از اینکه مورد قضاوت قرار بگیرند بسیار دوری می‌کنند پس اگر با کلام خود شروع به قضاوت کردن آدم‌ها کنید آن‌ها هرگز حاضر نیستند که به شما گوش کنند و سخن شما مؤثر نخواهد بود.

۳) منفی گرایی
تابه‌حال دقت کرده‌اید که افرادی که منفی گرا هستند و دائماً به مسائل و شرایط بادید منفی می‌نگرند و صحبت می‌کنند اصلاً جالب به نظر نمی‌رسند و اطرافیانشان از آن‌ها دوری می‌کنند.

۴) شکایت کردن
هیچ‌وقت سعی نکنید که صحبت‌های خود را حول محور شکایت کردن پیش ببرید چراکه این روش هرگز مؤثر نیست و شما مخاطبان خود را از دست خواهید داد.

۵) بهانه‌تراشی کردن
برای هیچ‌چیزی بهانه‌تراشی نکنید. اگر خطایی کردید مسئولیت آن را بپذیرید و هرگز درصدد توجیه کردن و یا بهانه آوردن برای آن نباشید.

۶) داستان بافی و دروغ گفتن
همه ما می‌دانیم که دروغ از اعتماد شما می‌کاهد. برای اینکه کلامتان بتواند مؤثر باشد هرگز دروغ نگویید و داستان بافی نکنید چراکه انسان‌ها بسیار باهوش هستند و به‌سرعت فرق بین حقیقت و دروغ را متوجه می‌شوند.

۷) تعصب بی‌جا داشتن
عقاید و تعصبات بی‌دلیل دشمن اصلی یک سخنران موفق هست. سعی کنید همیشه تعادل را حفظ کنید و از پافشاری کردن و تعصب بی‌دلیل دوری‌کنید. این کار شمارا فردی با تفکرات بسته و محدود نشان می‌دهد.

 

برای اینکه بتوانیم کاری کنیم که دیگران باعلاقه به ما گوش کنند و سخن ما قدرتمند باشد روش‌های زیر را باید انجام دهیم

با اشتیاق سخن بگویید
روراست و صادق باشید
خودتان باشید و هرگز وانمود نکنید
به آنچه بیان می‌کنید و سخنی که میگویید عمل کنید
باعلاقه و عشق به مخاطب خود صحبت کنید
هنگامی‌که می‌خواهید سخن بگویید باید توجه کنید شما برای چه چیزی و برای چه کسی و چرا سخن میگویید و چه نتیجه‌ای می‌خواهید بگیرید سخن شما باید بتواند در مخاطب شما حرکت، تصمیم و تحول و تغییر ایجاد کند. با کلام خود که بیانگر پیامی است دنیا را مکان بهتری برای زندگی کنید.

استفاده از جعبه‌ابزار شگفت‌انگیز:
حنجره شما
 زبان شما
 آوای شما

و در یک‌کلام سخن شما
هنگامی‌که کلمات در قالب زیبایی بیان می‌شود می‌تواند امید بدهد، باور ایجاد کند و یا باوری را اصلاح کند و انسانی را نجات دهد. شما می‌توانید با کلمات و بیان زیبا و دل‌نشین خود انسانی را از قعر چاه شکست‌ها و بیچارگی‌ها نجات دهید و او را به اوج امید و انگیزه و موفقیت برسانید، نه‌تنها آنچه میگویید مهم است،

بلکه همان کلام را چگونه میگویید و از چه کلماتی استفاده می‌کنید مهم است و این قدرت کلمات است.

سخن صدای پارادایم و شخصیت شماست، صدای حضور شماست در میان انسان‌ها و در جهان هستی.

 سخن صدای عشق وایمان شماست، صدای علم و دانش و مهارت‌های شماست.

سخن صدای قرائت کتاب وجود شماست، صدای زنده‌بودن شماست که هنوز هستید و می‌توانید منشأ خیر و اثر باشید. آنجا که با اشتیاق سلام و علیک می‌کنید، آنجا که درنهایت صداقت و راست‌گویی سخن میگویید، آنجا که وقتی سخن میگویید اعتبارمی آفرینید، آنجا که سخن میگویید و انگیزه و امید می‌دهید و آنجایی که با سخن خود عشق و دوستی می‌آفرینید.

 در آن هنگام که سخن میگویید، مهرت بر دل همگان می‌نشیند و همه را محصور و مجذوب و شیفته خود می‌کنید.

آری! زیباترین و دل‌نشین‌ترین موسیقی جهان هستی می‌تواند صدای آرام و دل‌نشین تو باشد

که با آن صدا و کلام زیبایت سخنی بگویی که مؤثر واقع شود.

نظر کاربران

برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.