افزایش اعتمادبه‌نفس در سخنوری

افزایش اعتمادبه‌نفس در سخنوری

افزایش اعتمادبه‌نفس در سخنوری
تعریف های کلی و زیادی برای اعتمادبه‌نفس وجود دارد، اعتمادبه‌نفس یعنی فرد به توانایی‌ها و قدرت خود اعتماد و ایمان دارد. از سوی دیگر تعدادی از روانشناسان بیان داشتند که اعتمادبه‌نفس به معنای این است که انسان خود را توانمند و ارزشمند می‌داند.

کسی که در مسیر زندگی و کسب‌وکار خود موفق بوده است و می‌داند که موفقیت او ادامه خواهد داشت از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار خواهد بود. درواقع اعتمادبه‌نفس به طرز تفکر شما نسبت به توانایی‌ها و ویژگی‌های شما مربوط است.

اگر شما طرز فکری مثبت و خوب نسبت به عوامل ذکرشده داشته باشید از اعتمادبه‌نفس برخوردار خواهید بود، اما اگر نسبت به توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود افکاری منفی داشته باشید از اعتمادبه‌نفس برخوردار نیستید.

همهٔ ما در حضور جمعی از افراد دچار ترس و استرس می‌شویم، حتی بزرگ‌ترین سخنرانان هم گاهی دچار ترس و اضطراب سخنرانی می‌شوند لذا باید در نظر داشت که ترس از سخن گفتن در جمع امری طبیعی تلقی می‌شود. هنگامی‌که شما اعتمادبه‌نفس کافی داشته باشید قادر خواهید بود بر این ترس تا حدودی غلبه کنید، برای اینکه شما فردی با اعتمادبه‌نفس باشید نیاز به تمرین و تلاش در این امر دارید.
ما در اینجا راه‌کارهایی را که به شما در تقویت اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند را نشان می‌دهیم:

ارتباط تقویت اعتمادبه‌نفس در سخنوری و پوشش مناسب
تمیز و شیک لباس بپوشید:
هنگامی‌که شما به‌ظاهر خود اهمیت دهید و ظاهری مرتب و درست داشته باشید نسبت به خود احساس خوبی پیدا می‌کنید، همیشه سعی کنید که در زندگی خود نظم و ترتیب داشته باشید و به‌گونه‌ای زندگی کنید و لباس بپوشید که درخور شما باشد. وقتی شما به خود احترام بگذارید و به خود برسید دیگران هم به شما احترام خواهند گذاشت آنگاه احساس رضایتمندی نسبت به خودخواهید داشت و این امر در تقویت و بالا رفتن اعتمادبه‌نفس در شما کمک می‌کند.

توانایی نه گفتن و تقویت اعتمادبه‌نفس در سخنوری
جرئت و جسارت نه گفتن را داشته باشید:
وقتی گفتن این کلمه (نه) برای شما سخت باشد میزان استرس و نگرانی شما بالا می‌رود و هم‌چنین این امر ممکن است در شما ایجاد افسردگی کند. درنتیجه منجر به کاهش اعتمادبه‌نفس در شما می‌شود. هرروز با خود تمرین کنید که قدرت نه گفتن را داشته باشید زیرا افرادی که دارای اعتمادبه‌نفس هستند از گفتن این واژه هراسی ندارند و آن‌ها نظر خود را، حتی اگر به شکل مخالفت کردن باشد بیان می‌کنند و نسبت به خود و وظایف خود اهمیت می‌دهند.

مهارت زبان بدن در تقویت اعتمادبه‌نفس در سخنوری
زبان بدن خود را به‌خوبی به کار بگیرید:
زبان بدن نشان‌دهنده میزان اعتمادبه‌نفس نسبت به خودتان است باید خود را به‌گونه‌ای نشان دهید که تسلط کافی را نسبت به اوضاع داشته باشید بنابراین تمرین کنید که از زبان بدن خود به‌خوبی استفاده کنید.

رابطه سلامت جسم با تقویت اعتمادبه‌نفس در سخنوری
ورزش کنید:
ورزش کردن علاوه بر اینکه منجر به‌سلامت جسم شما می‌شود میزان اعتمادبه‌نفس شمارا افزایش می‌دهد؛ بنابراین سعی کنید در هفته حداقل دو روز را برای ورزش کردن اختصاص بدهید و به اندام خود اهمیت دهید تا اعتمادبه‌نفس بالایی را کسب کنید.
قاطعانه و با آرامش صحبت کردن در تقویت اعتمادبه‌نفس در سخنوری
محکم و قاطع صحبت کنید:
لحنی مؤدبانه، آرام و قاطع داشته باشید تا میزان اعتمادبه‌نفس بالایی پیدا کنید. توجه داشته باشید که در حرف‌هایتان هرگز با پرخاشگری صحبت نکنید چراکه این موضوع اعتماد و احترام دیگران را نسبت به شما کم می‌کند و شما نسبت به خود حس خوبی نخواهید داشت.

احترام به خود در تقویت اعتمادبه‌نفس در سخنوری
به خود احترام بگذارید:
همیشه سعی کنید برای خودتان احترام بسیاری قائل شوید، گفتگوهای درونی خود را بر روی فرکانس درست و مثبت تنظیم کنید این به این معنا است که همهٔ ما دارای گفتگوهای درونی با خود هستیم خواه این گفتگوها منفی هستند و خواه مثبت که ممکن است ناخواسته باشند بنابراین هنگامی‌که شما با آگاهی بتوانید گفتگوهای درونی خود را مدیریت کنید و آن‌ها را به سمتی هدایت کنید که در وجود شما حس رضایت و امیدواری ایجاد کند، قطعاً خواهید توانست میزان اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید، لذا از جملات مثبت و انگیزشی استفاده کنید و آن‌ها را مدام با خود تکرار کنید تا عادت شما شود و تبدیل به باور شما نسبت به خود شود.

با خود تکرار کنید:
 من خودم را دوست دارم.
به خاطر داشته باشید هنگامی‌که شما خودتان را دوست داشته باشید دیگران هم شمارا دوست می‌دارند و هنگامی‌که شما به خود احترام بگذارید دیگران هم به شما احترام خواهند گذاشت و این امر منجر به کاهش میزان ترس شما برای صحبت در حضور دیگران می‌کند و منجر به افزایش حس رضایت و اعتمادبه‌نفس در شما خواهد شد.

با خود تکرار کنید:
من می‌توانم انجامش دهم.
این جملهٔ جادویی و انگیزشی منجر خواهد شد تا شما خود را از افکار منفی که ناشی از ترس شکست خوردن است رها سازد و باقدرت و محکم بتوانید سخن بگویید بی‌آنکه به این بیندیشید که هرلحظه ممکن است در بیان مطلب دچار شکست شوید.

با انجام این تمرین‌ها و راه‌کارها شما می‌توانید اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید و قادر خواهید بود در حضور جمع با اعتمادبه‌نفس و موفق به سخنرانی بپردازید.

نظر کاربران

سیده فاطمه موسوی مالوانی سیده فاطمه موسوی مالوانی 4 سال پیش
سلام خیلی آموختم ممنون
راضیه محبی راضیه محبی 4 سال پیش
خوب و مفید بود ولی من بیشتر نیاز به صحبت های استاد دارم به صورت عمیق
راضیه محبی راضیه محبی 4 سال پیش
برای شروع خوب بود ولی باید عمیق تر دنبال کرد
محمدسجاد صادقی محمدسجاد صادقی 4 سال پیش
خیلی مختصر و مفید بود❤🌷🌹
احمد محمدزاده احمد محمدزاده 4 سال پیش
عالی بود ممنون از مطالب مفید شما
لیلا غلامپور لیلا غلامپور 4 سال پیش
ممنون . عالی بود . نکات مهمی رو یاد گرفتم 🌹🌹🌹
محمود كرباسيه محمود كرباسيه 4 سال پیش
با سلام مطلب مفيد و مختصري بود قطعا با ورود به اين موضوع نكات بيشتري رو ميشه فرا گرفت🌹
محمدرضا حسن زاده سفیده محمدرضا حسن زاده سفیده 4 سال پیش
باسلام؛مثل همیشه عالی واثر گذار💪💪
Zari Ketabforosh Zari Ketabforosh 4 سال پیش
سلام به طور اولیه وتیتروار بود وتوضیح درمورد اعتمادبه نفس عالی بود سپاس از شما
محمد کاظم کاظمی محمد کاظم کاظمی 4 سال پیش
من به سخنرانی خودم اعتماد دارم ایا بهتر از من کسی پیدا میشه؟
علی اکبر میرزاخانی علی اکبر میرزاخانی 4 سال پیش
سلام عالی بود استاد من خودم را دوست دارم من میتوانم من انجامش میدم من خوش تیب و عالیم من نه رو میتونم بگم من یک نخبه نوبلیم من سخنران بسیار بزرگی میشم من ثروتمندن ممنونم استاد 😗🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹❤
امیرحسین  غرفی امیرحسین غرفی 4 سال پیش
😍
سمیه میرزایی سمیه میرزایی 3 سال پیش
ممنون خوب بود.مسلمه که من میتونم من خودم رو عاشقانه دوست دارم من یه سخنران عااالی هستم من پراز انرژی هستم زندگی من سراسر اتفاقات خوبه من باور دارم همه چیز همونطور پیش میره که‌من میخوام.خداروشکر بابت تمام اتفاقای خوب زندگیم.
وارث محمدی وارث محمدی 3 سال پیش
ممنون نم از شما استاد محترم من خیلی خودم را دوست دارم
برای ارسال نظر لطفا ابتدا عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.